Mijn struggles met een boek schrijven

Als er iets op mijn bucket list staat is het het schrijven van een boek. Dit is iets wat ik altijd al heb gewild. Het genre is steeds met mijn leeftijd mee gegroeid. Want ja je eigen leeftijds is het leukst en makkelijkst om over te schrijven. Maar ja het daadwerkelijk schrijven is moeilijker dan het lijkt. Iedereen kan zeggen dat die een boek wil schrijven, maar er zijn denk ik maar heel weinig mensen die het ook echt doen, laat staan gepubliceerd krijgen.

SAM_2493.JPG

Mij is het in ieder geval nog nooit gelukt. En ik begin steeds meer te twijfelen of het me gaat lukken. Ik heb al zo vaak een nieuw document geopend en vervolgens niet meer dan 2 kantjes geschreven en er nooit meer naar omgekeken. Een van de problemen is denk ik dat ik niet achter mijn ideeën sta. Ik verzin wat, ik schrijf 500 woorden en ik ga nooit verder. Want ik vind het idee niet goed genoeg om verdere uitwerking te proberen.

Daarbij bestaan mijn ideeën niet uit het verhaal van begin tot eind. Ik heb tot nu toe alleen ideeën gehad waarbij ik heel globaal bedacht wat ik wilde schrijven. Maar niet hoe ik van punt a naar punt b moet komen. Punt a is vaak het begin en daar kom ik zo op terug. Maar punt b is nooit het einde. Punt b is meestal de climax. En dan is er nog het probleem dat ik niet weet welke gebeurtenissen zorgen dat we uiteindelijk bij punt b zullen komen. Het plotten van mijn verhalen is iets wat ik eigenlijk nog nooit heb gedaan, waarschijnlijk weer omdat ik niet 100% achter het verhaal sta.

Een ander probleem is het begin. Ik weet nooit hoe ik moet beginnen. Een boek is (meestal) chronologisch en daardoor is beginnen bij het begin logisch. Maar hoe begin je je verhaal. Dat is dus meestal punt a, maar hoe begin je punt a? Begin je voor punt a, tijdens punt a? Hoe zorg je dat je de situatie duidelijk maakt, maar het wel interessant houd? Allemaal vragen die omhoog komen als ik een nieuw documentje open. En wat gebeurt er vervolgens? Ik sluit het document weer, ga wat anders doen en open het vervolgens nooit meer.

Ik mis gewoon de commitment om een verhaal echt eens goed uit te werken. Deze vakantie zou eigenlijk perfect zijn geweest. Ik was klaar met stage en nog zoekende naar een nieuwe baan, ofwel een hele lege agenda. Maar ik heb niks gedaan. Het probleem? Nou als je een idee wilt uitwerken moet je wel een idee hebben. En dat is het nu vooral ik heb geen idee. Ik heb wel hele vage ideeën, maar ik wil niet geforceerd een verhaal schrijven. Ergens in mijn hoofd ben ik er van overtuigd dat een idee natuurlijk moet komen. Dat je op een dag wakker wordt en ineens weet: dit is hoe het begint, dit is hoe het verloopt en dit is hoe het eindigt. Maar is dat wel realistisch?

Dat vraag ik me ook steeds meer af. Moet ik misschien juist een vaag idee nemen en vervolgens suf zitten te denken over wat er allemaal kan gaan gebeuren? Maar ik vraag me daarbij dus echt af of ik wel dingen kan forceren / bedenken die passen of leuk zijn. Dus of wat ik geforceerd bedenk wel goed genoeg is.

Op dat punt zit ik nu dus heel erg. Als ik een boek ga schrijven wil ik dat het kwalitatief goed is en ik echt 100% achter mijn idee sta. Ik wil fangirlen over mijn eigen creatie. Over de vage ideeën die ik nu heb voel ik dat niet. Dat betekent op dit moment dat het voor mij ook even niet hoeft. In het schrijven van een boek gaan honderden, misschien wel duizenden uren zitten en die heb ik niet over voor een idee waar ik niet achter sta. Het verste dat ik ooit ben gekomen (zeer eenmalig) is 23.000 woorden. Dat boek ben ik begonnen toen ik 14 was en ik zou het nu echt aan niemand laten lezen. Het liefst doe ik alsof het niet bestaat.

Schrijven is toch ook echt iets persoonlijks. Ook als ik een nieuw idee heb, wil ik het niet vertellen. Als er naar gevraagd wordt dat wimpel ik het af. Het is mijn eigen projectje en dat wil ik toch altijd zo houden. Mijn angst is dan ook dat je een idee vertelt waar je enthousiast over bent en dan ziet dat de persoon aan wie je het vertelt het helemaal niks vind. Onzekerheid, zeker weten.

Ik wil nog steeds super graag een boek schrijven en wat je op die foto boven aan ziet gaat me misschien helpen. Het boek schrijven kreng heb ik vorig jaar gelezen toen ik een idee wilde gaan uitwerken en vervolgens nooit heb gedaan. Het andere boek heb ik recent gekocht en staat dus vol met opdrachten om over te schrijven. Wie weet dat dat gaat helpen. Voor nu ga ik afwachten of er een idee gaat komen waar ik super enthousiast over ben. Eerst wil ik weten waarover ik wil gaan schrijven voordat het werkelijke schrijven kan beginnen!

x Renate

Een gedachte over “Mijn struggles met een boek schrijven

Laat een reactie achter

