Mijn ervaring met 9 maanden IPL

IPL is een manier om je te ontharen. IPL staat voor Intense Pulsed Light en wordt ook wel flitsen genoemd. Dat is namelijk wat er gebeurd. Met een IPL apparaat flits je als het ware je haren weg. En als het goed is moeten ze ook permanent wegblijven. Vandaag ga ik jullie vertellen wat mijn ervaring met IPL is.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wat je hier ziet is het apparaat waarmee ik heb geflitst. Het is van het merk Silk’n Glide en het is een wat goedkoper apparaat. Er zitten 50.000 pulses op wat betekend dat je dus 50.000 flitsen kan gebruiken. De mijne werkt nog steeds dus ik heb het na 9 maanden nog niet bereikt. Ik heb dus met dit apparaat zelf geflitst.

Laat ik beginnen met vertellen over mijn beharing. Ik heb veel haar. Niet alleen op mijn hoofd, maar overal. Ook heb ik een hele snelle haargroei. Na epileren heb ik na 2 weken alweer nieuwe haartjes. Dus ja dat is ook de reden dat ik IPL wilde proberen. Want het blijft maar groeien. Vooral onder mijn oksels werd ik er gek van. Daarbij zijn mijn haren ook donker, dus heel goed zichtbaar.

Ik heb mijn onderbenen en oksels geflitst. Daarmee ben ik in september begonnen. In de gebruiksaanwijzing staat dat je vooraf 4 weken niet in de zon mag zijn en achteraf 2 weken. Dat maakte dat ik in september ben begonnen, aan het einde van de zomer. Bij gebruik heb ik de gebruiksaanwijzing goed gevolgd, het gaat hierbij om mijn eigen lichaam, dus was ik zeer voorzichtig! De eerste 4x keer moest ik om de 2 weken flitsen en daarna om de 4 weken. Dus dat heb ik gedaan. Doorgaan werd verteld totdat je haren weg zijn. En hoe lang dat duurt verschilt per persoon.

De laatste keer dat ik heb geflitst was eind mei. Ja met het heerlijke weer. Ik heb gewoon lange broeken gedragen en de zon vermeden omdat dat werd verteld. Liever geen risico’s op huidaandoeningen. Mijn benen heb ik dus netjes om de 4 weken geflitst. Maar mijn oksels heb ik meer geflits. Waarom daar kom ik zo op terug.

Wat betreft pijnloos ontharen. Ik was al wat gewend. Van mijn moeder mocht ik niet scheren en moest ik een epilady gebruiken. Daarmee worden de haren uit je lichaam getrokken. Door de jaren heen voel ik epileren nauwelijks meer. Flitsen is voor mij pijnloos geweest. Volgens mij was het in het begin wel een beetje pijn, maar nu voel ik niks meer. Ik heb ook altijd de hoogste stand gebruikt. Hoe hoger hoe meer pijn het kan doen, maar ik heb ik er geen pijn aan ervaren.

Hoe staat het uiteindelijk met mijn beharing na die 9 maanden? Nou niet zoals ik had gehoopt. Ik begin even met mijn benen. In de loop van de tijd werd inderdaad de beharing wat minder. Maar nu na 9 maanden kan ik zeker nog niet zonder scheren. Sommige stukken zijn wel kaal, maar er zijn wel nog een hoop plekken waar haren zitten. Ik denk dat mijn beharen 60-70% is afgenomen. Maar ja die 30-40% is voor mij nog steeds te veel.  Dus in september ga ik weer verder en dan hoop ik die laatste haren ook te kunnen weg flitsen.

Mijn oksels zijn een drama. Na 9 maanden is mijn beharing denk ik met 20-30% afgenomen. Super teleurstellend voor mij. Dus ook mijn oksels zijn nog lang niet klaar. Dat is dus ook waarom ik mijn oksels later weer om de 2 weken ben gaan flitsen. Ik hoopte dat dat zou helpen maar helaas.

Dus ja 9 maanden IPL voor mij zijn niet wat ik ervan hoopte. Nou heb ik ook zeker veel beharing dus dat kan zeker meespelen, maar dit is mijn ervaring. Nu heb ik even een zomerstop omdat ik niet uit de zon kan blijven in de vakantie. In september ga ik weer verder en dan hoop ik dat de rest van de haren ook zullen verdwijnen!

X Renate

Laat een reactie achter

