Pretty Little Liars – De laatste aflevering

Eindelijk na 7 jaar en 7 seizoenen is de laatste aflevering van Pretty Little Liars geweest. To be honest ik ben blij dat het afgelopen is. Series als Pretty Little Liars worden gewoon langdradig en het is super irritant dat na elke grote onthulling het zelfde mysterie weer opnieuw begint. Maar goed vandaag ga ik jullie mijn mening geven over de laatste aflevering van Pretty Little Liars.

MV5BOTY4MzliZjktZDJiZS00NTMxLWE3YTAtODVmMGRiY2JkOTY0XkEyXkFqcGdeQXVyNjc5Mjg0NjU@._V1_SY1000_CR0,0,1499,1000_AL_.jpg

Hierbij een SPOILER waarschuwing voor de allerlaatste aflevering van PLL

Oke ik wil beginnen met de mededeling dat deze finale me eigenlijk heel erg is tegengevallen. Ik had er veel meer van verwacht en ik vond het allemaal zeer teleurstellend. Zowel de onthulling als de gehele aflevering. Het had allemaal veel spannender kunnen zijn, maar helaas was dat niet zo.

In de eerdere afleveringen van dit seizoen werd Liars Lament geïntroduceerd, oftewel End Game. Hiervoor moesten de liars verschillende opdrachten uitvoeren om puzzelstukjes te verzamelen. Het doel wat A.D. hiervoor had was de liars uit laten vinden wie Charlotte had vermoord. In de enelaatste aflevering gebeurde dat, het was namelijk Mona. En dus was het spel afgelopen.

We beginnen de deze twee keer zo lange finale met de liars die nabespreken hoe het zonder A.D. voelt. En boem daarna een timejump van een jaar. Laat ik je alvast een ding vertellen. Ik heb een hekel aal time jumps. De eerste helft van de aflevering vond ik dodelijk saai. We zien hoe de meiden er een jaar na het einde van de Game bij staan en we bereiden ons voor op de bruiloft van Aria en Ezra. Daarbij is Mona (alweer) uit het gekkenhuis gelaten. Sorry maar ik had veel liever een aflevering gezien waar A de meiden van hot naar her liet rennen en gewoon veel meer spanning. Gewoon op de klassieke Pretty Little Liars manier. Maar dat was het niet.

We zien dat Mona contact heeft met A.D. en ze moet met een Melissa masker de meiden bespioneren. Vervolgens wat later slaat Mona Spencer knock out en wordt Spencer ontvoerd. Ze wordt wakker in een soort van cel en ziet zichzelf in een spiegel. Of niet. HA. Nee sorry wat een kut twist. Want Spencer blijkt een tweelingzus te hebben. En die tweelingzus blijk A.D. te zijn, namelijk Alex Drake. En terwijl alles werd uitgelegd kon ik alleen maar heel erg teleurgesteld zijn.

Blijkbaar had Mary (waar we van ontdekken dat zij Spencer biologische mama is) een tweeling. Kindje twee werd naar Engeland gestuurd ter adoptie. Kunnen we het even hebben over ’s werelds verschrikkelijkste Engelse accent? Nou de prijs gaat naar Troian Bellisario. Man wat klonk dat verschrikkelijk! Oke back to the story. Wren komt toevallig Alex tegen en brengt haar in contact met Charlotte. De twee zijn zussen en het klikt gelijk. Alex krijgt alles te horen over Charlotte en dat Charlotte A is en wat ze allemaal heeft gedaan. Toen Charlotte werd vermoord, nam Alex het van haar over om wraak en het een plek te kunnen geven. En tussen door heeft ze ook een paar keer gedaan alsof ze Spencer was. Say Whaaat?

Dus ja, ik vind het helemaal niks. De grootste reden? Omdat het voor ons als kijkers uit het niets komt vallen. Marlene King mag dit misschien al 3 jaar gepland hebben, maar ik had geen enkele clue gezien. Er schijnen wel wat theorieën te zijn geweest dat Spencer een evil twin zou hebben. Maar voor mij was het compleet nieuw. Ik had gewoon liever gehad dat het een bekend gezicht was geweest. Nou is Alex technisch een bekend gezicht, want ze is de twin van Spencer, maar je snapt wat ik bedoeld. Een personage waarvan we vanaf wisten.

Maar goed, niet alleen Spencer is ontvoerd, maar ook Ezra zit vast in Alex’s prison. Waarom is me eigenlijk nog niet helemaal duidelijk, maar het is zijn trouwdag. Terwijl Alex doet alsof ze Spencer is omdat ze gek is en Spencer haar leven wil overnemen, wordt Aria alleen achter gelaten bij het altaar. Ze denken dat Ezra hem is gepeerd. Alex gaat ondertussen verder met het veroveren van Toby. Wat toevallig dat het paard waarvan Spencer nog had gezegd dat het eenkennig was hem vervolgens tript wanneer Alex in de buurt komt. Ook Jenna heeft Alex door en ze belt Toby.

Vervolgens komt iedereen (die aan het zoeken is naar Ezra) er achter dat Spencer dus niet Spencer is. The evil twin theory is born. Ze vinden de locatie van Alex’s bewaar plek en gaan er op af. Dat terwijl Spencer en Ezra met een bobby pin zijn ontsnapt om vervolgens in een nep tuin terecht te komen. Maar goed de rest vinden Spencer en Ezra alleen nu is nog de vraag wie is Spencer en wie is Alex? Maar Toby weet de waarheid te ontrafelen.

Alex wordt opgepakt en ook Mary Drake (die was vrijgebroken door Alex en Mona) gaat weer terug naar prison. Vervolgens vindt de Ezria wedding plaats en is het eind goed al goed. Wat ik wel echt leuk vond was de cameo van Marlene King op de bruiloft. Verder nog rare dingen? Mona die Alex en Mary in een dolhuis heeft opgesloten. Uh ja, natuurlijk… En vervolgens eindigt de serie met het begin. Alleen dan met Addison en haar vriendinnen. Want zij is opeens verdwenen. Ik wil niet eens weten wat ze daarmee van plan zijn.

Ja, ik ben echt heel blij dat het afgelopen is. Voor mij is het ook echt klaar. Alsjeblieft geen spin-offs of toch nieuwe verhaallijnen. NEE. Het is nu klaar. We weten het en ik vind het allemaal mooi geweest. Na deze teleurstelling hoeft het van mij echt niet nog een keer. Vaarwel PLL ik ga je niet missen!

X Renate

Bron foto

Laat een reactie achter

