De struggle van een YouTube verslaving

Ik hou van YouTube maar soms heb ik er ook even een hekel aan. YouTube is een zwart gat, als je er eenmaal in terecht komt, dan is er geen uitweg meer. Hoi ik ben Renate en ik heb heel erg last van een YouTube verslaving. En dat heeft ook zeker zo zijn nadelen!

Een klasgenootje (wie zelf ook veel op YouTube kijkt) schrok zich rot toen ze zag dat ik 57 abonnementen heb op YouTube. Ik weet inmiddels niet beter. Over de jaren heen is dat gewoon zo gekomen. Van die 57 zijn er dan ongeveer 40 kanalen die regelmatig (of heel vaak) met nieuwe video’s komen. De rest zijn YouTube kanalen van muziek artiesten of kanalen waar nu niet meer op wordt geüpload. Maar alsnog 40 is best wel heel erg veel.

Dagelijks verschijnen er gemiddeld denk ik 15 nieuwe video’s in mijn abonnementenbox met een gemiddelde lengte van 10 minuten. Dus ja reken maar na, dat zijn dus 150 minuten, wat 2,5 uur. Soms is dit veel meer (afgelopen 24 uur is er 206 minuten aan video’s verschenen, bijna 3,5 uur) en soms wat minder. Dat is het nadeel als je veel YouTubers volgt die op dezelfde dagen uploaden. Andere dagen zijn dan automatisch veel minder.

Vroeger keek ik alles wat in mijn abonnementenbox verscheen, maar nu sla ik alles wat me minder interesseert over. Eigelijk is dit de hoofdstruggle. Waar haal je de tijd vandaan. Als ik alles zou kijken (echt kijken) ben ik dus gemiddeld 2,5 uur per dag kwijt aan alleen maar YouTube. Wat ik ook vaak doe is multitaskend YouTube kijken. Terwijl ik me opmaak, tijdens eten klaar maken, opruimen, tandenpoetsen en ga zo maar door.

Ik vind het heerlijk om YouTube video’s te kijken, maar soms heb ik er gewoon echt even geen zin in. Zoals laatst. Ik was laat thuis van school en door de loop van de dag waren er weer nieuwe video’s bij gekomen. Alleen ik heb dan geen zin om de rest van de avond alleen maar YouTube te kijken. Soms wil ik gewoon even wat anders doen, een serie kijken of iets anders.

Dan denk je nou dan kijk je toch niet? Ja dat kan, maar ik vind het allemaal te leuk en wil het later dan dus nog wel kijken. Ik kijk dus echt niet alles maar ik denk wel tussen de 60% en 80% van alles wat in mijn abonnementenbox verschijnt.

Wat ik wel echt super vervelend vind zijn de dagen waarop er te veel video’s verschijnen die ik wel wil kijken, maar daar niet genoeg tijd voor heb. Dan kijk ik dus ook echt niet alles en blijven er dus video’s over die ik nog wil zien. Maar ja als ik dan weer tijd heb om die te kijken, zijn er alweer andere nieuwe video’s verschenen. Die eerdere video had toen geen prioriteit en zal dat dan nu ook niet hebben. Wat resulteert dat ik een maand later die video(‘s) nog steeds niet heb gezien. Soms zoek ik het wel nog terug als ik meer tijd heb dan YouTube materiaal, maar soms ook niet.

Daarnaast is YouTube voor mij echt een vicieuze cirkel. Vooral op momenten dat ik veel vrije tijd heb / als er tentamens aan komen. Dit zijn momenten waarop ik veel YouTube kijk. Zoveel dat ik 90% van alles kijk en alleen oversla wat me echt niet interesseert. En dan heb ik dus alles gezien, maar het vervult mijn behoefte voor YouTube niet. Dit zorgt ervoor dat ik kanalen ga kijken waarop ik niet ben geabonneerd. En die kanalen ga ik na een tijdje zo leuk vinden dat ik abonneer. Hierdoor groeit mijn lijst dus en is het op momenten dat ik weinig tijd heb niet meer bij te houden en nu dus erg uit de hand gelopen. Dit gaat zo door tot ik weer een nieuw moment van verveling / tentamens krijg en het verhaal zich herhaalt.

Dus ja YouTube, mijn verslaving en de struggle daarmee.

X Renate

Laat een reactie achter

