A Court of Thorns and Roses

Ik weet gewoon even niet hoe ik moet beginnen. Maar wow wow wow wow!! Ik heb vanochtend A Court of Mist and Fury uitgelezen en ik moet gewoon mijn enthousiasme over deze boeken delen. Zo veel liefde. Deze boeken zijn afgelopen jaar (ook in ons landje) ontzettend gehyped. Ik ga het niet eens spannend maken. 100% de hype waard. Sarah J. Maas you are a genius!

Afbeeldingsresultaat voor a court of thorns and roses

A Court of Thorns and Roses (Hof van doorns en rozen) is Belle en het Beest maar dan anders. Feyre zorgt al jaren voor haar familie sinds ze al hun geld zijn kwijt geraakt. Dit doet ze door te jagen. Op een dag vermoord ze een wolf, die later geen wolf blijkt te zijn maar een Faerie. De prijs die ze hiervoor moet betalen is de rest van haar mensenleven doorbrengen in Prythian, het land van de Fae. Door Tamlin wordt ze daarnaar toe meegenomen en bij hem zal de deze tijd besteden.

Wat deze review heel erg moeilijk gaat maken is dat alle geweldige dingen uit deze boeken ontzettend spoilerend voor het verhaal zijn. Sarah is heel erg goed in het plot compleet omdraaien vanaf waar je begint en daardoor is het moeilijk om zonder spoilers uit te leggen waarom deze boeken nou zo geweldig zijn. Want ja met de beschrijving kan je gewoon niet zo veel, maar je wilt ook niet verklappen wat de ommekeer van het verhaal is. Het is juist zo goed omdat je dit allemaal zelf ontdekt. Begin gewoon een lees door!

Het eerste boek is echt Beauty and the Beast. Feyre moet haar familie achterlaten om de rest van haar leven door te brengen in Prythian. De wereld in namelijk gescheiden. In Prythian wonen alleen de Fae en daar is een muur gebouwd die Prythian scheidt van het gedeelte waar de mensen wonen. De opbouw en alle regels van deze fantasy wereld worden heel goed en geleidelijk. Dat is heel erg fijn, want het is altijd heel erg verwarrend om of niks of alles tegelijk te horen te krijgen.

Je leert samen met Feyre de wereld kennen waar Tamlin in leeft. Maar toch blijven er nog veel mysteries behouden. Wat en waarom daar komen we later in het boek pas achter. Want de tweede helft van het boek is ontzettend spannend (het moment waarop het verhaal omslaat). Vanaf daar kon ik gewoon echt niet meer stoppen met lezen. Maar ik voelde me niet helemaal comfortabel met de gebeurtenissen. Ik vond het allemaal best wel heftig. Maar goed het boek is heel goed in elkaar gezet en ik kon gewoon niet wachten en ben gelijk door gegaan met het tweede deel.

A Court of Mist and Fury heeft echt een ontiegelijk hoge rating op goodreads. Met 4.74 van de 5 sterren en ruim 80% van de mensen die het ook werkelijk 5 sterren heeft gegeven. Dat is echt heel erg zeldzaam. Dus ja dan ben je heel erg benieuwd. Ook had ik al heel veel gehoord over Rhysand, een personage dat later in A Court of Thorns and Roses verschijnt. Maar ja ik kan je 100% garanderen dat dit boek alle positieve aandacht verdient. Over de inhoud ga ik jullie niets vertellen, want dat kan niet zonder het eerste deel te spoilen.

Wat ook erg vernieuwend is, er is absoluut geen driehoeksverhouding in deze serie. Als je denkt van wel, nee in boek 2 is het overduidelijk wie endgame is en dat de ander geen enkele kans meer gaat maken. Het tweede deel bevat gewoon alles. Alles! Man oh man oh man. Wat misschien wel goed is om te weten over deze boeken, het is voor een wat ouder publiek. Er zitten namelijk een aantal uitgebreid beschreven sexscenes in.

Alles klopt gewoon. Ik kan gewoon echt niks zeggen omdat ik je gewoon echt niet wil spoilen voor dit geweldige boek. Neem de hoge rating maar als bewijs dat dit boek dus echt fenomenaal is. Ik was gewoon dolgelukkig dat ik dit boek heb mogen lezen. Eigenlijk nog steeds. Zo veel liefde voor A Court of Mist and Fury!

Over 2 maanden komt het laatste deel uit deze serie uit: A Court of Wings and Ruin. Ik ga gelijk op 2 mei beginnen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het verhaal verder gaat en hoe het af gaat lopen. Er komen wel nog meer boeken in deze wereld, maar in welke vorm dat is nog onbekend. Dat komt omdat dit spoilend zou zijn voor het laatste boek. Een extra reden om bij te zijn met de serie als dit nieuws uiteindelijk wel bekend gemaakt gaat worden.

Deze serie heeft een ding voor mij 100% bewezen, Sarah J. Maas is een van mijn top favoriete schrijfsters. Echt ga dit lezen, je zult geen spijt hebben!

X Renate

2 gedachtes over “A Court of Thorns and Roses

  1. […] Toen ik klein was heb ik de animatie film één keer gezien, toen vond ik hem best wel eng en heb ik hem nooit weer willen kijken. Toen ik aan Once Upon a Time begon, heb ik hem nog een keer gekeken. Dus maar 2 keer in totaal. Absoluut niet mijn favoriete animatiefilm. Maar toch was ik super excited voor de remake. Ik denk 1. omdat ik me nu veel meer in Belle kan vinden nu ik wat ouder ben. En 2. A Court of Thorns and Roses. […]

Laat een reactie achter

