31 days of yoga, done!

In de eerste blogpost van 2017 liet ik weten mee te gaan doen aan de 31 days of yoga revolution van Yoga with Adriene. Spoiler alert: ik heb het gehaald! Vandaag blik ik terug op de afgelopen maand waarin ik op iedere dag yoga deed!

Mijn besluit om mee te doen was eigenlijk heel erg spontaan. Ik zag op 30 december de aankondigingsvideo en besloot om de uitdaging aan te gaan. Ik schreef me in voor de mails die bij het programma hoorde en abonneerde op Adriene haar kanaal. Hierboven heb ik de eerste dag gezet voor als je benieuwd bent!

Op nieuwjaarsdag begon ik ook daadwerkelijk met de eerste video. Ik was al bekend met yoga en het ging eigenlijk heel erg prima. Het fijne van dit programma is dat de dagen heel goed op elkaar zijn afgestemd. Zo had ik op dag 5 nogal veel spierpijn en had ik niet zo’n zin om weer op de mat te stappen. Dat heb ik natuurlijk wel gedaan en ik voelde me daarna zo lekker. Precies alles wat vast zat en pijn deed, was los na de sessie en ik voelde me daarna zoveel beter.

Ik ging vol goede moed door en stapte zonder tegenzin dagelijks mijn yogamatje op. Rond dag 19 was ik er wel een beetje klaar mee. Het was zwaar en ik had even niet zo veel zin. Met wat gescheld heb ik die dagen wel gewoon gedaan en afgemaakt. Dag 21 zag ik best wel tegen op, die viel op een zaterdag en dan sta ik al de hele dag op werk dus zijn mijn benen moe. Die dag was het strength dus ik verwachte een zware sessie. Maar tijdens die sessie voelde ik me zo goed! Ik kreeg er gewoon kracht en doorzettingsvermogen van. Heerlijk voor de motivatie om niet op te geven.

Het fijne aan Adriene vind ik dat ze iedereen in zijn of haar waarde laat. Ze laat heel duidelijk merken dat het niet erg is als de poses je niet lukken of dat je een dagje overslaat. Ook geeft ze zeker richting het einde veel complimenten over dat je nog steeds komt opdagen en dat motiveert ook. Zo had ik op dag 28 een hele lange werkdag en was ik fysiek (en mentaal) gesloopt toen ik om 8 uur ’s avonds thuiskwam. Ik heb toen besloten om dag 28 op dag 29 te doen en later op dag 29 de video van die dag. Door Adriene voelde ik me daar ook totaal niet schuldig over. Ik heb immers wel alle sessies gedaan en voltooid!

Adriene denkt aan iedereen. Ze geeft zoveel verschillende opties voor specifieke poses. Hierbij laat ze aan de beginners zien waar te starten in een pose en voor de gevorderde en zelf excellente laat ze zien hoe je verder kan gaan. Hierbij laat ze ook heel duidelijk merken dat het echt niet erg is als je in stap 1 blijft. Haar motto is ook ‘find what feels good’ wat ook aansluit bij mijn mindset. Doe wat goed voelt is een advies wat ik al vaak in mijn leven heb gegeven.

Wat heeft deze yoga revolution mij opgeleverd? Ik voel me super lekker in mijn eigen lichaam. Ik heb altijd een prima figuur gehad, wel met een klein maar wel aanwezig buikje en daar heb ik geen problemen mee. Al ben ik het laatste jaar een paar kilo aangekomen en dat zat niet helemaal lekker. Dat is heel eerlijk deels een reden dat ik met yoga begon. Helpt yoga mij om af te vallen? Nee. In het halfjaar voor deze challenge was er niets af en ook na deze challenge zit ik nog op ongeveer hetzelfde gewicht. Maar goed dat is nu niet mijn hoofddoel. Zoals ik dus al zei voel ik me nu gewoon lekker in mijn eigen lichaam. Dan maar met dat kleine buikje.

Naast dat ik me lekker voel in mijn lichaam merk ik ook dat ik echt meer kracht heb in vooral mijn armen. Dat is iets wat je echt op moet bouwen en dat is met deze 31 dagen gelukt. Ook maakt yoga je los, ik beweeg veel lekkerder dan voorheen. En als laatste hebben mijn hielen eindelijk de grond geraakt in een downward dog! Deze resultaten motiveren mij (momenteel) om echt op regelmatige basis yoga te blijven doen. Anders is die kracht en losheid binnen 2 weken alweer weg. Dus 3 – 4 keer in de week yoga wil ik proberen vol te houden. Maar vandaag neem ik een welverdiende rustdag en ik denk morgen ook nog. Maar uiterlijk vrijdag spring ik weer de mat op en ga ik verder met mijn yoga avontuur!

X Renate

Laat een reactie achter

