Mijn leesjaar + Favorieten

Ik benoemde het al in mijn favorieten van 2016, maar ik heb te veel goede boeken gelezen om het kort te benoemen. Daarom gaan we vandaag terug kijken naar mijn leesjaar en hierbij ga ik mijn favorieten delen die ik dit jaar heb gelezen.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Laten we beginnen met het aantal boeken dat ik heb gelezen: 45 unieke boeken! Dat is voor mijn doen echt heel erg veel. De reden dat ik zoveel heb gelezen? Booktube! Door booktube heb ik van veel boeken voor het eerste in mijn leven gehoord. En doordat de booktubers zo enthousiast zijn over de boeken, krijg ik ook zin om ze te lezen. Ook speelt het mee dat ik nu heb ontdekt wat mijn favoriete genres zijn en dat helpt ook heel erg veel!

Dit jaar heb ik voor de 2e keer mee gedaan aan de Goodreads Reading Challenge. Mijn doel was 30 boeken en dat heb ik gehaald. Nou denk je misschien heb je het misschien niet wat te laag ingeschat? Nou nee. Van de 45 boeken zaten er 10 re-reads tussen en die tel ik niet mee. Dus kom ik op 35 boeken voor de reading challenge. Prima, al zeg ik het zelf. Ik heb hem zelfs halverwege nog verhoogd, want ik begon met het doel om 22 boeken te lezen. Maar ik liep zo erg voor dat ik het verhoogd heb naar 30. De boeken die ik heb herlezen: de gehele Hunger Games serie en alle 7 Harry Potter boeken voor het eerst in het Engels. Ik had zo erg de behoefte om deze boeken opnieuw te lezen en dat heb ik dan ook gedaan.

Dan gaan we nu over naar mijn favorieten van 2016. Als eerste wil ik graag de Selection serie van Kiera Cass benoemen. Deze serie is heerlijk als je houdt van romantiek. Dat is ook waarom deze voor mij favoriet is. De romance is gewoon zo lief en ik zwijmelde helemaal weg. De reeks bestaat uit 5 boeken en ik heb stiekem al weer behoefte aan een re-read.

Als volgende gaan we over naar The Infernal Devices geschreven door Cassandra Clare. Laat ik beginnen met dat ik dol ben op de Shadowhunter wereld. Maar als je The Mortal Instruments niks vond, probeer deze serie alsjeblieft. Iedereen moet Will Herondale ervaren. En anders Jem Carstairs (maar voor mij echt Will!). Deze trilogie is echt fenomenaal! In het begin moet je echt even inkomen, maar als je doorzet man oh man wat een pay-off! Deze boeken zullen je hart verscheuren, maar het is het absoluut waard!

De laatste serie die bij mij een instant favoriet is geworden: Throne of Glass door Sarah J. Maas. Dit is een fantasy serie die echt veel te weinig aandacht krijgt in ons kikkerlandje. Inmiddels zijn er 5 boeken (in het Engels) en een boek bestaande uit 5 novella’s die zich afspelen voor het eerste boek. Met elk boek wordt deze serie beter en beter en dat komt door de onthullingen die gaande weg plaats vinden. Dorian is mijn bae en Celaena is gewoon echt kick-ass. Het laatste boek heeft mij in duizend stukjes gebroken en ik kan niet wachten tot in september het laatste boek uitkomt.

Dan heb ik nog wat alleenstaande boeken die ook echt favoriet zijn. In het begin van het jaar las ik Me Before You van Jojo Moyes en het boek was echt heel erg mooi!  Fangirl van Rainbow Rowell maakte met echt intens gelukkig. Ik wilde gewoon niet dat dit boek ophield. I’ll Give You the Sun van Jandy Nelson is ook zeker een van mijn favorieten. Dit boek, gewoon wauw. Het verhaal zit heel erg mooi in elkaar en alles was zo goed verbonden. ❤

Van al deze favorieten kan ik echt niet kiezen welke er boven aan in de lijst en welke daar onder moeten. Alle boeken zijn zo verschillend dat ik echt geen onderscheid kan maken. Dit zijn in elk geval gewoon mijn darlings van 2016! Wil je zien wat ik verder allemaal gelezen heb ik 2016? Dan verwijs ik je door naar deze pagina.

Dan heb ik nog een boek wat speciaal is omdat ik het in een keer van voor naar achter heb uitgelezen (voor het eerste in mijn leven) en dat is Happy Love Life geschreven door Mascha. Dat was echt een unieke ervaring en ik heb echt van het boek genoten.

Het boek waar ik het jaar mee ga afsluiten? Lady Midnight ook geschreven door Cassandra Clare. Ik ben nu zo ongeveer halverwege, maar ik denk niet dat ik hem voor het einde van 2016 uit ga hebben. I like it so far, maar ik durf het nog geen favoriet te noemen. Maar hij staat bij vele andere wel op hun favorieten lijst, heb ik vernomen.

Mijn to be read lijstje is in 2016 in ieder geval heel erg uitgebreid dus ik kan niet wachten om in 2017 nog meer geweldige boeken te mogen lezen! Wat ik als reading challenge wil gaan zetten, daar twijfel ik nog over. Het wordt waarschijnlijk 35 of 40 boeken. Maar goed daar ga ik nog over denken. 2016 was wat lezen betreft in ieder geval voor mij een top jaar!

X Renate

Een gedachte over “Mijn leesjaar + Favorieten

Laat een reactie achter

