Yellowcard @Melkweg 7/12/16

Afgelopen woensdag was ik aanwezig bij het laatste concert van Yellowcard in Nederland. Sinds hun oprichting in 1997 hebben ze besloten om er mee te gaan stoppen. In september kwam het laatste album uit en momenteel zijn ze voor het laatst op wereldtournee. Op 7 december stonden ze in de Melkweg in Amsterdam, ik was erbij en ga er vandaag over vertellen!

Laat ik even beginnen met een korte introductie van de band, want ik kan me heel goed voorstellen dat je nog nooit van ze hebt gehoord. Yellowcard is een rock / poppunk band,met ook een viool daarbij. Hun bekendste lied is Ocean Avenue en meer informatie moet je zelf maar zoeken. Ik heb ze leren kennen via mijn broer die echt al jaren naar ze luistert. Toen ze in 2013 het album Ocean Avenue akoestisch uitbrachten ben ik ze ook zelf gaan luisteren en ben ik ook met mijn broer naar een concert van ze geweest. Sindsdien ben ik zelf echt van de muziek gaan houden, maar ik luister maar vijf van alle bestaande albums.

Goed over naar het concert zelf: de voorprogramma’s waren The Kenneths en daarna Normandie. Bij The Kenneths was ik heel blij dat ik oordoppen had aangeschaft, want er kwam een hoop kabaal uit. Niet echt mijn ding laat ik het daar maar op houden. Normandie vond ik stukken beter, maar ik zal alsnog niet hun muziek gaan opzoeken. Maar goed na de voorprogramma’s was het al 2 uur verder sinds het open gaan van de deuren. Om 21.30 zou Yellowcard zelf opkomen.

Mijn broer (met wie ik deze keer weer was) en ik stonden vrij vooraan en dat vond ik eerst helemaal best. Om 21.30 gingen de lichten uit en begon er een omroeper in het Engels een heel verhaal te houden over dat je eigenlijk je telefoon beter in je zak kan laten. Daarna kwam de band op en toen ging het los. Letterlijk. Ik had me er totaal niet op voorbereid dat dit natuurlijk harde muziek is en dat daar een bepaald publiek op af komt. Dat zorgde ervoor dat ik me kapot ergerde toen een groot deel van het voor aan staande publiek begon met beuken. Ja echt duwen, springen en weet ik veel wat voor een andere onrust. Dit zorgde ervoor dat ik samen met een hoop andere snel naar de zijkant gingen uit de buurt van het gebeuk, later de moshpit en het crowdsurfende publiek. Maar daar aan de zijkant had ik wel een heel mooi plekje. Ik stond precies op een verhoging in de zaal waardoor ik over iedereen uitkeek.

Na een paar nummers was ik dus op een prettig plek gekomen en kon ik echt gaan genieten. Kei hard mee zingen met de liedjes die ik wel kende (ik denk dat ik 5 a 6 nummers niet kende, afkomstig van albums die ik niet luister). Wat ik toch ook wel heel erg leuk vind is dat er echt veel liedjes werden gespeeld die bij mij favoriet zijn. Awakening, Sing for Me, What Appears, Only One, Empty Apartment, Lift a Sail. Heerlijk ❤

Waarschijnlijk omdat het het laatste concert in Nederland was, was de zanger (Ryan Key) nog al veel aan het praten. Het concert duurde namelijk ook best wel heel erg lang. Nou denk je natuurlijk dat is toch alleen maar leuk. Ja zeker, ik vind het ook niet leuk om na een uur al klaar te zijn. Ik heb het nog even na gezocht, maar ze hebben 23 nummers gespeeld en daar tussen door best wel veel gelul. Dit zorgde ervoor dat ze pas 23.30 klaar waren. Het scheelde dat ik alert was en op de tijd lette, want anders waren mijn broer en ik niet thuis gekomen met het ov. Dat is gelukkig goed gegaan, maar als ze 10 minuten langer bezig waren geweest hadden wij een heel groot probleem gehad.

Al met al heb ik heel erg genoten, maar niet zo veel als de vorige keer bij Yellowcard. Ik ben wel heel blij dat ik ben geweest, vooral omdat dit de laatste kans was om ze live te zien.

X Renate

Laat een reactie achter

