Yoga, 6 maanden later

Jawel hoor, ik doe nog steeds aan yoga. In juni begon ik aan dit avontuur en daar heb ik jullie in juli ook al over verteld. Maar nu is het december en doe ik dus een half jaar aan yoga. Dus hoog tijd om even een update te geven over hoe het ook daadwerkelijk gaat.

Sinds ik jullie er over vertelde is het eigenlijk heel erg goed gegaan. Ik ben verder gegaan met de filmpjes uit 30 days of yoga. Ik had wel twee weken een break genomen door mijn vakantie. Daarna merkte ik wel dat ik eigenlijk al mijn kracht alweer was verloren en had ik het weer wat moeilijker. Ik geloof dat ik in september uiteindelijk alle video’s uit de 30 challenge heb voltooid. Toentertijd deed ik yoga in de ochtend, na mijn ontbijt. Ik had toch zomervakantie en daardoor voldoende tijd. Mijn doel om 3x per week aan yoga te doen lukte met gemak. Alleen in de weken waarin we een hittegolf hadden heb ik dit niet gedaan, omdat ik van de mat af zweette.

September begon school weer en dat hield in dat ik veel minder thuis was. Toen ben ik over gegaan naar avondyoga. Het fijne hieraan vind ik dat ik vervolgens meteen onder de douche spring (ik douche in de avond) en daardoor vrijwel geen spierpijn meer heb gehad. Dit komt omdat je je spieren warm houdt onder de douche. Vervolgens ben ik meteen onder de dekens gekropen en was er de volgende dag geen spierpijn te bekennen. Zelfs bij hevige buikspier oefeningen heb ik door het meteen douchen geen spierpijn gehad.

Ik was in deze tijd dus door de 30 dagen heen en moest opzoek naar nieuwe video’s. Ik heb daarbij gekozen voor de Yoga for Weight Loss serie van Yoga With Adriene. Deels omdat ik hierdoor gewoon een extra uitdaging wilde creëren, maar ook omdat ik toch ook wel een kilootje of twee wil verliezen. De video’s zijn zwaar maar wel fijn. Je bent niet buitenadem, maar je merkt wel dat je echt moeite moet doen. Ook kwam ik er achter dat ik bepaalde poses verkeerd had gedaan en het mezelf daardoor te makkelijk had gemaakt in het begin. Nu kwam ik er achter dat ik bepaalde spieren juist heel erg moest aanspannen en daardoor werden de poses wat pittiger. Maar goed al doende leert men.

En ja, toen werd het november. Hier ging het bergafwaarts. Ik was nu 1,5 – 2 maanden bezig met de weight loss filmpjes. Maar ik was niks afgevallen. Ook kreeg ik het super druk en had ik na lange dagen van huis te zijn geweest geen zin om in de avond nog yoga te doen. Dit demotiveerde me heel erg. Heel november heb ik per week slechts een keer aan yoga gedaan. Zeker als je zoals ik filmpjes van 20 tot 30 minuten doet is dit heel weinig. Yoga moet je echt onderhouden, anders raak je al je kracht kwijt en kan je weer van voren af aan beginnen. Aan de ene kant was ik er gewoon even klaar mee en wilde ik liever andere dingen doen in die ik in de avonden beschikbaar heb. Maar aan de andere kant merkte ik wel dat alles wat vaster zat in mijn lichaam en miste ik het wel. Het is gewoon lastiger om de motivatie te vinden als je de hele dag van huis bent en dan in de avond gewoon willen ontspannen, maar ook eigenlijk yoga willen doen.

Dus ja ik hoop dat het in december wat beter zal gaan. Het gewichtsverlies is gelukkig niet mijn hoofddoel. Ik wil gaan proberen om in deze drukke maand toch naar minimaal 2x per week yoga terug te kunnen gaan. Ik wil het wel echt, maar toch blijkbaar niet graag genoeg. Dus ook daarom ook even deze post, om even tegen mezelf te zeggen dat ik weer meer yoga moet gaan doen!

X Renate

Een gedachte over “Yoga, 6 maanden later

  1. […] 2016 was het jaar van Hamilton, highlighters en lezen voor mij. Dit heb je in mijn vorige twee posts al duidelijk gezien. Maar op mijn blog ging het ook (voor mijn gevoel) duidelijk meer over boeken dan voorheen. Ik ben er gewoon zo enthousiast over dat ik het graag met jullie wil delen. Ook begon ik aan een nieuw avontuur: Yoga. Ik begon bij het begin en zette het door met vallen en opstaan (letterlijk en figuurlijk). Hoe het mijn eerste half jaar yoga verliep? Dat kan je hier terug lezen! […]

Laat een reactie achter

