Waar moet je e-books kopen?

E-books, je houdt ervan of je vind het helemaal niks. Dat ik van mijn e-reader houd dat heb ik al verteld. Vandaag wil ik voor jullie een overzicht geven van manier waarop ik e-books aanschaf. Dit zijn allemaal legale manieren om je e-books te kopen en ik ga voor jullie de voor en nadelen op een rijtje zetten.

De webwinkels die aanbod zullen komen zijn: Bol.com, Google Play Store & iTunes / iBooks store (geen Amazon, want ik heb geen credit card / pay pal). Dan zijn er ook nog verschillende manier hoe je je e-book kan lezen en daarbij zal ik het alleen hebben over Android telefoon, iPhone (geldt ook voor iPad en iPod touch), Kobo E-readers en computers.

Afbeeldingsresultaat voor google play store

Google Play Store:
Ik zal eerlijk zijn, de eerste keer dat ik een e-book bij de google play store aanschafte was ik bijna een uur verder voordat dat boek op mijn e-reader stond. Als het goed is kan je boeken vanuit de Play Store op alle e-readers zetten behalve de Kindle. Hoewel er gewoon een instructie is gegeven hoe je dit boek op je e-reader kan krijgen, heb ik nogal moeite met die instructies opvolgen. Ik vind ze altijd onnodig en zoek het zelf wel uit. Mijn tip lees de gebruiksaanwijzing en volg deze op.

Anyway, wat voor de Google Play Store ebooks verplicht is, is het programma Adobe Digital Editions. Dit komt omdat het e-book beveiligd is en daardoor alleen leesbaar in dit programma. Je kan het gewoon op je laptop, Android telefoon en iPhone downloaden. Wil je deze vervolgens op de e-reader, dan moet je eerst je e-reader autoriseren en daarna kan je via Adobe Digital Editions het boek op je e-reader zetten. En ja daar heb ik dus een uur over gedaan (kan echt in 10 minuten of minder). Als je echt perse via iBooks wil lezen, dan zijn e-books uit de Google Play Store niet bruikbaar.

Voordelen:
Ebooks zijn regelmatig het goedkoopst bij Google Play Store (afhankelijk van boek)

Nadelen:
Betaling alleen mogelijk via Google play tegoed, CreditCard, Paypal
Niet leesbaar via iBooks, verplicht via Adobe Digital Editions (voor telefoons)
Eerste keer gebruik op een e-reader kost veel werk

Afbeeldingsresultaat voor Bol.com
Bol.com:

Het eerste e-book wat ik kocht, was via bol.com. Als je net als ik een Kobo e-reader hebt, dan kun je daar op als het goed is inloggen op bol.com. Wanneer je dan een e-book aanschaft hoef je je Kobo e-reader alleen maar met internet te verbinden en te synchroniseren en dan staat je e-book erop. Super simpel dus! Wil je daar in tegen je e-book op je telefoon lezen, dan ben je net als bij de Google Play Store weer verplicht Adobe Digital Editions te gebruiken. Ook deze e-books zijn beveiligd en daardoor alleen via dit programma te openen.

De e-books op bol.com zijn vaak wel wat duurder, maar stel je hebt iets van 15 euro in je winkelmandje, dan kan je wel je e-books gebruiken om boven die 20 euro te komen je bestelling gratis te krijgen. Want ja we zijn toch Nederlanders en 2 euro verzendkosten betalen? Nee hoor liever 5 euro of meer extra uitgeven en er iets voor terug krijgen!
Ook nog een leuk weetje, je kan ook boeken en e-books kopen met de Nationale Boekenbon bij bol.com!

Voordelen:
Synchroniseert met Kobo e-readers
Vult bedrag voor verzendkosten
Betalen via Ideal, credit card, achteraf of met de Nationale Boekenbon

Nadelen:
Vaak het duurste van de 3 alternatieven
Niet leesbaar via iBooks, verplicht via Adobe Digital Editions (voor telefoons)

Afbeeldingsresultaat voor ibooks
iTunes / iBooks store:
Dan als laatste de enige goede optie voor mensen die via iBooks lezen. Dit is ook hoe ik las voordat ik mijn e-reader had. Als je je boeken gewoon via Apple koopt dan weet je natuurlijk wel zeker dat je ze ook gewoon op je Apple apparaten kan lezen. En wat ik hier nog het beste aan vind, is dat deze boeken ook op je e-reader en op je android telefoon te lezen zijn (hoewel iBooks zelf zegt van niet, maar het is mij wel gelukt).

* UPDATE JUNI 2017: inmiddels ben ik er achter gekomen dat beveiligde e-books uit de iBooks store ook alleen op iBooks te lezen zijn. Dus helemaal geen groot voordeel dat ze overal leesbaar zijn. Mijn eerste ervaring was dus met een onbeveiligd e-book, vandaar mijn enthousiasme. Helaas zijn de meeste e-books die je legaal koopt beveiligd en dus alleen via iBooks te lezen. *

Wat ik wel net als bij de Play Store een nadeel vind is dat je ook hier alleen met creditcard, paypal of via in dit geval iTunes tegoed. Je moet dus vooraf een kaartje kopen met minimaal 15 euro iTunes tegoed. Nou kan je dit tegoed ook gebruiken om muziek, films en apps (op apple apparaten) te kopen, het is toch irritant!

Voordelen:
Ebooks zijn soms het goedkoopst op de iTunes/ iBooks store (afhankelijk van boek)
Synchronisatie met Apple producten en iBooks.

Nadelen:
Betaling alleen mogelijk via iTunes tegoed, CreditCard, Paypal
Sommige boeken zijn alleen leesbaar via iBooks.

Dus ja, mijn eindoordeel: wat is nou de beste van deze 3? Ze hebben zoals je kunt zien allemaal voor en nadelen en wat het beste is is afhankelijk van het platform waarop jij leest. En ook wat je het belangrijkste vind, dus staat het snel op je platform, betaalmethode of misschien wel de prijs van het boek. Als je net als ik op de prijs afgaat: check het bij elk boek, want niet een van de aanbieders is altijd het goedkoopst of duurste, dat verschilt echt per boek.

Ik hoop in ieder geval dat je iets aan deze post hebt gehad als je ook ebooks koopt. Laat het me ook zeker weten als je nog een aanbieder weet die Engels YA boeken verkoopt!

X Renate

Een gedachte over “Waar moet je e-books kopen?

Laat een reactie achter

