Willen, kunnen en lukken

Vandaag ga ik eens even filosoferen over deze drie werkwoorden. Er zijn namelijk heel veel dingen die ik wil kunnen, maar die mijn niet lukken. Dat klinkt misschien wel heel erg dramatisch, maar de betekenis van lukken is: zo gebeuren als je het wilt en probeert. En vaak gebeurt het bij mij niet zoals ik het wil en probeer. Nog even een voorbeeld:

Toen ik 15 jaar werd kreeg ik een keyboard voor mijn verjaardag en dat was omdat ik wilde leren om keyboard te spelen. In het begin dacht ik het mezelf wel te kunnen leren met behulp van het internet. Dus ik wilde keyboard kunnen spelen. Maar dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kreeg wel wat voor elkaar, maar niet zoals ik dat wilde. Een jaar later ging ik op les en begon ik echt bij de basis. Dat ging prima en lukte ook wel redelijk, maar de voortgang ging mij eigenlijk te langzaam. Weer een jaar later gaf ik ook mijn lessen op, gewoon omdat ik er geen zin meer in had.

Dus even het moraal van dat verhaal. Ik wilde graag keyboard kunnen spelen, maar het lukte niet. Niet zoals ik dat wilde. Als ik dat niveau zou willen bereiken, dan zou ik nog veel meer geoefend moeten hebben en niet gestopt zijn met te lessen. Maar daar had ik op een gegeven moment geen zin meer in. Sommige dingen wil ik gewoon kunnen zonder dat ik eerst 5 jaar geoefend moet hebben. Dan geef ik gewoon op omdat het me te veel moeite kost. Hiervan kan je denken wat je wil en zeggen dat ik gewoon had moeten doorzetten, maar dat is nou eenmaal niet altijd mijn sterkste punt. Als het te moeilijk wordt, vind ik het niet meer leuk en geef ik op.

Dat willen, kunnen en lukken is iets wat mij zo vaak in de weg zit. Ik wil gewoon zo veel dingen, maar het lukt allemaal niet. En vaak is tijd de factor die mij in de weg zit. Het kan zoals ik in het keyboard voorbeeld had liggen aan dat het lukken te veel tijd kost. Maar ook heb ik vaak slechte timing. Zo verzin ik altijd iets wat ik heel graag wil doen op de verkeerde momenten. Meestal is dat rond de periode dat ik heel veel aan school moet doen. Dan krijg ik ineens een geniale ingeving die ik op dat moment niet kan uitwerken, omdat ik mijn tijd moet besteden aan andere dingen.

Dat was ook zo met het idee voor mijn boek (als dat ooit nog gaat komen). Dat kreeg ik vlak voor mijn tentamens. En nu heb ik al zo’n 1,5 maand vakantie en heb ik 300 woorden geschreven, nog minder dan ik nu al in deze blogpost heb staan. Want op het moment dat ik tijd heb, lukt het me niet meer (oké, ik weet niet of het me wel zou lukken als ik er aan begin als ik niet de tijd heb, maar dat even ter zijde).

Met mijn blog is het vaak het zelfde verhaal. Ik krijg vaak mijn ideeën onder de douche of als ik probeer te slapen. Als ik aan het douchen ben en ik werk alles in mijn hoofd uit, is de uitwerking op het moment dat ik uit de douche stap en zover ben om achter mijn laptop te zitten voor de helft weer uit mijn gedachte verdwenen en kan ik niet meer bedenken welke geniale zinnen ik had bedacht.
En als ik wil gaan slapen zit ik met het interne dilemma of ik wel of niet mijn laptop er bij zal pakken en het uit zal schrijven. Omdat ik mijn slaap belangrijk vind doe ik dat niet en moet ik geluk hebben dat ik de volgende ochtend nog iets kan bedenken van dat verhaal dat zo vloeiend in mijn gedachten ontstond.

De blogs die ik wil schrijven, lukken vaak niet zo zoals ik ze wil. Vaak heb ik het gevoel dat het voor geen meter loopt, maar dan doe ik het er maar mee. Al moet ik zeggen dat deze keer de woorden wel in een naar mijn idee wel vloeiende manier uit mijn vingers stromen. Dus om deze blogpost nog even een positief einde te geven. Ik wilde deze blogpost schrijven, ik heb dat niet meteen kunnen doen (want gisteravond kwam er een totaal ander verhaal uit toen ik wilde slapen), maar ik vind dat het me toch is gelukt. En gelukkig maar, want dan ben ik toch niet compleet waardeloos 😉

X Renate

Laat een reactie achter

