Liefde voor Harry Potter

Ik heb net zoals een hoop andere mensen een ontzettende grote liefde voor Harry Potter. Niet perse het personage, maar dan bedoel ik de reeks in zijn geheel. Nu ik de boeken weer opnieuw aan het lezen ben, wil ik toch heel graag uitleggen waarom Harry Potter nou zo geweldig is. Dus dat is wat ik vandaag ga doen.

Oke als eerst ga ik maar even melden dat ik niet ben opgegroeid met Harry Potter zoals vele andere. In mijn kindertijd heb ik de eerste vier films gezien en een poging gewaagd tot het lezen van het eerste boek. 4 jaar geleden besloot ik dat het tijd was om de serie wel te gaan lezen. Dus dat deed ik. Mijn broer die er wel mee is opgegroeid heeft alle boeken en dvd’s dus dat maakte het voor mij heel makkelijk. Ik begon in de zomer te lezen en heb uiteindelijk na 3 kwart jaar de hele reeks uitgelezen. En als ik dan een boek uit had, keek ik gelijk ook de film, vaak samen met mijn broer.

Maar goed waarom is Harry Potter dan zo geweldig? Ja laat ik dat maar eens vertellen. Ten eerste is Harry Potter voor iedereen. Zelfs als je niet van onrealistische verhalen houd heeft Harry Potter iets voor je. Het verhaal is gewoon geweldig. Want wat er zo fantastisch is aan Harry Potter is dat alles klopt. Veel kleine details sluiten aan bij het grotere geheel en daar kom je achteraf pas achter. Er is zo goed over nagedacht. Daarnaast is het ook gewoon super spannend en heel erg vermakelijk.

Als je de boeken voor de eerste keer leest (en je de films niet hebt gezien) dan is dat een geweldige ervaring. Je wordt constant omver geblazen en de boeken worden alleen maar beter.
En als je niet van lezen houdt, no worries de verfilmingen brengen het verhaal ook heel goed over. En het is ook heel fijn om het verhaal te zien in plaats van het je voor te moeten stellen. 

Ook zijn de films heel leuk om te kijken als je de boeken wel al hebt gelezen omdat de wereld van Harry Potter zo leuk is en het gewoon awesome is om de magie te kunnen zien. En het is gewoon heel leuk om de personages groot te zien worden in de films!

Maar als je de boeken en films een keer hebt gelezen of gezien, houdt de lol nog niet op. Het is namelijk net zo leuk om na een tijdje weer terug te duiken in het verhaal. In boeken is het extra leuk omdat je al weet wat er gaat gebeuren. En omdat je dat al weet zie je de tweede keer alle hints die wijzen naar de onthullingen die pas later in het verhaal komen. Daardoor merk je extra goed hoeveel tijd en moeite er in die verhaal is gestopt. Vooral als je het allereerste hoofdstuk weer leest denk je meteen “ja het klopt gewoon allemaal” en dat vind ik zo geweldig. Het klopt allemaal en je hebt niet het gevoel dat er dingen bij zijn verzonnen om het verhaal uit te strekken, zoals dat bij sommige reeksen soms wel het geval is.

En als je de films en boeken al te vaak heb gezien / gelezen. Dan is er nog de website Pottermore. Hierop staat talloze informatie over de wereld als je echt alles wilt weten. En via deze site kan je je ook in een van de huizen laten plaatsen, via de officiële test. Super leuk natuurlijk! En nu met de film “Fantastic Beast and Where to Find Them” in het vooruitzicht is de site nog meer uitgebreid met extra informatie over de wizarding world in Amerika en kan je je ook laten plaatsen in een van de huizen van de Amerikaanse school.
Eind deze maand komt er ook een nieuw boek uit waar ik toch wel heel benieuwd naar ben en  wat mij nog heel vet lijkt om te doen is om een bezoekje te brengen aan de Harry Potter studios net buiten London.

Hoewel ik denk dat de meeste van die dit lezen zelf ook al van Harry Potter houden, wil ik toch even zeggen dat het nooit te laat is om in de wereld van Harry Potter te duiken!

X Renate

Een gedachte over “Liefde voor Harry Potter

  1. Ik herlees de serie momenteel ook, voor de zoveelste keer. Maar het verveelt nooit! En ook deze keer huilde ik bij Sirius, Hedwig, Perkamentus en alle anderen! Ik vind het zo mooi dat het verhaal mij elke keer weer zo weet te raken. Ik ben absoluut een Harry Potter fan en het wordt volgens mij elk jaar erger 😉

Laat een reactie achter

