First try: Yoga

Mensen die mij goed kennen weten dat ik niet het sportieve typ ben. Liever lui dan moe. Gym vond ik altijd verschrikkelijk en extra moeite doen / bewegen, niks voor mij. Doordat ik afgelopen jaar met de bus naar school ging ipv de fiets viel mijn beweging totaal weg. Eerst vond ik dat wel prima, maar toch miste ik de laatste tijd wel iets van beweging. Toen ik begin juni bij de action een yoga matje zag liggen, nam ik de gok en kocht ik hem. Kijken of yoga misschien iets voor mij is.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Beginnen bij het begin:
Echt serieus yoga had ik nog nooit gedaan. Dus wat doe je dan als je het wilt proberen? Je gaat naar Youtube en tikt in: yoga for beginners. Hierbij kwamen al snel genoeg filmpjes naar voren en ik koos voor Yoga for complete Beginners van Yoga by Adriene. En dat filmpje probeerde ik. Het ging best wel redelijk, maar nog niet alles lukte 100%. Een week lang heb ik dat filmpje bijna dagelijks weer gekeken en mee gedaan. Maar op het moment dat ik hem kon dromen, wilde ik een ander filmpje. Ik keek wel verder bij het beginners deel en deed nog een wat rustigere versie. Die deed ik op de maandag en woensdag. Vervolgens heb ik 4 dagen niks gedaan.

Kracht opbouwen:
Wat ik vooral merk is dat mijn uithoudingsvermogen heel slecht is en daar wil ik wat aan gaan doen. Met alle beginnenrs filmjes ging het best wel goed. Toen ik in week 3 een random video aanklikt dacht ik dat dat geen probleem zou zijn. De video was maar 10 minuten dus dat moest wel even kunnen. Nou ik had het mooi fout. De houdingen in die video waren echt insane. Ik kon het niet langer dan 2 seconde volhouden in de posities die in het filmpje voor een minuut werden vastgehouden. In een andere pose was het heel erg stoeien met mijn balans. Dus tijd voor weer een stapje terug!

Van beginner naar …:
Na die geweldige faal ging ik na denken over hoe ik het iets handiger kan aanpakken. Waar ga je verder als je beginner voor je gevoel door hebt en niet duidelijk kan vinden waar nu verder? Al snel kwam het antwoord naar boven. Adriene doet steeds aan het begin van het jaar een 30 dagen Yoga en in die soort schema’s wordt het naar mijn gevoel opgebouwd. Dus tijd om daar aan te beginnen. Om elke dag een filmpje en yoga te doen dat ging mij nog net iets te ver, maar wel ben ik gewoon de filmpjes op volgorde gaan kijken en mee doen. Gewoon zo’n 3 – 4 keer per week. En inderdaad. Het begint lekker rustig en al snel wordt het wat uitdagender. En soms ook zeker heel zwaar, met spierpijn als gevolg.

Een fijne instructie:
Wat ik ook heb gemerkt is dat een duidelijke en rustige uitleg heel fijn is. Adriene is daar heel goed in. Ze geeft heel vaak aan dat bij bepaalde poses je niet meteen alles kunt en dat het ook prima is dat je bijvoorbeeld maar tot je enkels komt in plaats van tot je tenen. Dat geeft gewoon een prettige gevoel omdat je weet dat het dus niet meteen hoort te kunnen. Ook legt ze duidelijk uit welke poses en hoe je die moet doen. Of geeft ze alternatieven voor wat verder gevorderde of juist de beginners in verschillende houdingen. Heel erg prettig.
Ik heb ook een keer een filmpje van een andere iemand gekeken en dat ging bij mij voor geen meter. Dus ik blijf bij Yoga with Adriene.

En nu verder?
Ja dat vraag ik me ook af. Ik wil eigenlijk wel de 30 dagen (of filmpjes dan) afmaken, maar ik ga binnenkort ook op vakantie en ik weet nog niet zo goed of ik daar yoga ga doen (niet zo charmant op de camping). Dus ja ik weet ook niet of ik na die tijd gewoon verder kan waar ik was gebleven. Ik zie het allemaal en desnoods begin ik weer bij het begin.
Yoga zelf vind ik in ieder geval wel heel prettig. Ik merk wel dat ik toch al iets soepeler ben na 5 weken en het voelt op de spierpijn na (heb voor het eerst gemerkt hoe vervelend buikspierpijn is) wel heel erg prettig.

X Renate

2 gedachtes over “First try: Yoga

Laat een reactie achter

