Boekverfilmingen

Oké, ik heb zojuist Allegiant gezien, de derde film uit de Divergent Serie gebaseerd op de boeken en dit heeft een hoop frustratie bij mijn naar boven gehaald. Ik hou van boeken en ik vind het altijd super leuk als er films / series komen van deze boeken. De ene keer is de verfilming heel goed en de andere keer niet zo heel erg. Dus ik wil eens even mijn mening over boekverfilmingen gaan vertellen.

De vraag is altijd is het boek beter of is de verfilming beter. Vaak wordt er gezegd dat het boek altijd beter is. Het verschilt natuurlijk heel erg per persoon wat de voorkeur is en vaak ligt het ook aan of je eerst het boek heb gelezen of de film / serie eerst hebt gezien. Maar het is gewoon lastig om te vergelijken, omdat in boeken gewoon meer ruimte is om in details treden dan in films. Ook is niet elk boek even makkelijk te vertalen naar beeld. Dus hoe verwerk je dat?

Dat er dingen worden weggelaten omdat de film anders 4 uur duurt ja dat kan ik begrijpen. En dat er soms dingen worden toegevoegd om het verhaal duidelijker te maken dat snap ik ook. Bij de verfilming van The Hunger Games boeken is dit beide het geval geweest en dat werkte heel goed. Een verfilming is nooit 100% hetzelfde. Maar sommige aanpassingen zijn niet de juiste keuzes. Vooral bij de Divergent verfilmingen heb ik daar heel veel problemen mee. In de eerste film vond ik dat ze het verloop van het plot te duidelijk naar voren lieten komen. De tweede film hebben ze belangrijke dingen (Tris’ haar trauma) weggelaten en onzin toegevoegd (het gedoe rondom the box), alleen maar om meer actie te creëren.

Maar Allegiant sloeg echt helemaal nergens op. Zoals bij de meeste verfilmingen is het laatste boek gesplitst in 2 films, maar dat had hier echt totaal niet gehoeven. Nu is het hele verhaal aangepast om er 2 films van te maken, alleen maar om meer geld te kunnen halen uit de films. In grote lijnen kwam het wel overeen, maar dat was ook het enige. Er waren gewoon te veel veranderingen. Het verhaal had makkelijk bij deze film kunnen eindigen, maar nee er komt nog een 4e film en niemand die de boeken heeft gelezen heeft op dit moment enig idee wat het plot gaat zijn. Maar goed ik vond de hele film dus heel erg frustrerend omdat het zo anders was. Het is niet perse een slechte film, maar gewoon te anders dan het boek.

Wat ook vaak voor teleurstellingen zorgt is je eigen voorstelling van werelden en personages. Als je een boek leest ben je in grote lijnen vrij om te bepalen hoe een personage eruit ziet en ook hoe de wereld eruit ziet. Iedereen die het leest heeft waarschijnlijk een ander idee over hoe deze personages er uit zien. Soms klopt mijn weergave van een personage niet eens met hoe deze persoon wordt omschreven in het boek. Vaak als ik de trailer van een boek zie, zie ik ook gewoon de acteurs voor me als ik het lees. Maar het komt ook voor dat je een trailer niet kijkt, een personage daar niet te zien is of dat je het boek leest voordat er überhaupt een verfilming gepland is.

Ik heb al zo vaak gehad dat een personage er anders uitzag dan ik me voorstelde. Haymitch uit the Hunger Games zag ik bijvoorbeeld kaal voor me en ook Evan uit the 5th wave zag ik heel anders voor me. Maar na het zien van de films kan ik het beeld van die acteur niet meer loskoppelen van het personage in de boeken. Alleen met the mortal instruments vind ik het nog lastig omdat daar 2 acteurs zijn voor de personages (uit de film en uit de serie).

Maar goed, hoe vervelend het soms ook is om een verfilming te kijken, ik blijf het doen. Soms zonder het boek te hebben gelezen en soms juist omdat ik het boek heb gelezen. De ene keer valt het tegen en de andere keer is het geweldig. Maar hoe de film ook is, het is gewoon super leuk om personages uit boeken tot leven te zien komen in een film!

X Renate

 

Laat een reactie achter

