The Infernal Devices

HOLY SHIT! Deze boeken zijn echt fenomenaal goed! The Infernal Devices (de Helse Creaties in het Nederlands) is een trilogie die zich afspeelt in de Shadowhunter wereld die Cassandra Clare voor ons heeft gecreëerd. Dus het is tijd om jullie te overtuigen dat deze boeken echt gelezen moeten worden!!

11d80513c0346a853cfdd86c470f9fe086f0f286.jpg

Zoals je kan zien heten de boeken opeenvolgend: Clockwork Angel, Clockwork Prince en Clockwork Princess.

Het is 1878 en Tessa Gray is onderweg van New York naar London naar haar broer. Maar in plaats van haar broer staan de “Dark sisters” haar op te wachten en chanteren Tessa om haar gave, om in iemand anders te veranderen, te leren gebruiken. Als ze wordt gered door Will Herondale, een Shadowhunter, wordt Tessa opgevangen in het London Institute en proberen ze te achterhalen wie the magister is, waar Tessa’s broer is en wat er allemaal aan de hand is. 

Als ik dit zo uitleg klinkt het ook helemaal niet zo geweldig. Maar het is lastig uit te leggen. De eerste helft van het eerste boek moet je gewoon echt even door heen komen, maar daarna wordt het echt geweldig. Alle Shadowhunters die in het Institute leven hebben allemaal wel iets. Charlotte vecht voor haar vrouwelijke rechten, haar man Henry is alleen maar bezig mijn zijn uitvindingen. Will komt over als een gigantische lul en draagt een groot geheim met zich mee, Jem heeft een speciale soort ziekte en Jessamine wil helemaal geen Shadowhunter zijn.

In het begin zijn er dus vooral veel vragen, maar zodra je hier beetje bij beetje antwoorden op krijgt ga je meer en meer van deze serie houden. Alles wat er gebeurd heeft zo’n goed achtergrond verhaal. Dat is waardoor je alleen nog maar meer van de personages gaat houden, of juist sommige alleen nog maar meer gaat haten.

Dat het zich in 1878 afspeelt geeft ook iets unieks. De cultuur toentertijd was zo anders dan nu en om die cultuur geïntegreerd te zien met de wereld van de shadowhunters maakt het heel erg leuk.

Wat deze trilogie extra geniaal zijn is dat deze personages voorouders zijn van de personages in The Mortal Instruments. Dat is te zien aan de achternamen die overeenkomen en dat maakt het gewoon extra leuk. Ook zijn er duidelijke dingen die overeenkomen, maar daar kan ik niet zoveel over zeggen zonder spoilers te geven. Je kan deze serie prima lezen als je The Mortal Instruments niet hebt gelezen, want Tessa is net zo nieuw in deze wereld als iemand die nog nooit van Shadowhunters heeft gehoord.

Ik was helaas al gespoilt voor iets wat er in het 3e boek gebeurd, maar dat maakte niet dat ik deze boeken niet geweldig vond. Voor mijn favoriete boeken ooit was ik ook gespoild. Maar ik moet er wel bij zeggen dat je eigenlijk niks wil weten over wat er allemaal nog gaat gebeuren. Je moet gewoon in de achtbaan stappen en een rollercoaster aan emoties beleven.

Deze boeken zijn spannend, grappig, geniaal en ook hartverscheurend. Ik heb ook zeker weten gehuild in het laatste boek. Ik ben ontzettend blij dat Cassandra Clare ons de mogelijkheid heeft gegeven om naast The Mortal Instruments nog een keer in de wereld van de Shadowhunters te duiken. En na deze twee reeksen houdt het feest nog niet op. Er zijn nog novellas die zich afspelen na The Mortal Instruments en novellas rondom het personage Magnus Bane (die zowel in TMI als TID een rol speelt). En daarnaast komen er nog 2 trilogieën in de shadowhunter wereld die ook weer samen zullen vallen.
En om echt alles over the Shadowhunter wereld te weten te komen kan je ook de Shadowhunter’s codex lezen, wat ik momenteel ook doe (al zou ik deze wel pas lezen nadat je TID en TMI beide hebt gelezen, want hier zitten ook spoilers in)!

Deze serie is geweldig en ik kan je niet goed vertellen waarom zonder de dingen waarom het zo goed is te verraden. Dus neem het gewoon van me aan, duik deze boeken in en geniet van dit geweldige verhaal!

X Renate

4 gedachtes over “The Infernal Devices

Laat een reactie achter

