Waarom je The 100 moet kijken!

The 100 is een geweldige serie en krijgt naar mijn mening nog veel te weinig aandacht in Nederland! Via Amerikaanse YouTubers (the Fine Bros en booktubers) kreeg ik te horen over deze serie en na al veel goeds te hebben gehoord begon ik met kijken. Nu ben ik bijna bij en is het dus tijd om eens goed uit te leggen waarom the 100 je leven verreikt, of juist verwoest…

97 jaar nadat een nucleaire oorlog de aarde heeft verwoest, zijn alleen de mensen die in de ruimte leefde nog over. Er zijn weinig hulpmiddelen en daarom wordt elke misdaad door iemand boven de 18 bestraft met de dood. De 100 gevangen jongeren worden als proef naar de aarde gestuurd om te testen of het er weer leefbaar is, omdat de levensmiddelen opraken.  Eenmaal op de grond, hebben ze geen contact meer met de Ark in de ruimte en staan ze er alleen voor. The 100 moeten zien te overleven en komen er snel achter dat ze toch niet de enige overlevende zijn. Wat het leven op aarde niet veel makkelijker maakt. 

Vanaf het begin zit je gelijk in de serie. Je krijgt eerst voldoende informatie om te snappen wat er aan de hand is in de wereld, maar niet alles zodat sommige dingen ook als vraag open blijven. Deze worden later wel beantwoord dus no worries. En daarna wordt je eigenlijk met the 100 in het diepe gegooid. Omdat het allemaal “criminelen” zijn, werken ze de mensen op de Ark tegen. Ze willen vooral een eigen samenleving opbouwen die niet wordt geleid door de mensen daar.

Onze hoofdpersoon is Clarke, dochter van belangrijke mensen op de ark en daarom ook de reden dat ze nu op aarde is. Clarke is vooral begaan met het overleven en neemt op dat gebied ook de leiding. Maar daarmee heeft ze wel gelijk Bellamy tegen zich. Bellamy heeft een erge misdaad begaan om met zijn zusje mee te kunnen naar de grond. Het is namelijk niet toegestaan om meer dan een kind te baren, maar dat is Bellamy’s moeder niet gelukt. Vandaar dat Octavia gevangen zat. Bellamy wil niet dat de leiding van de ark naar de grond komt, omdat hij dan zwaar in de problemen zal zitten. En daarom doet hij er alles aan om geen contact te hebben met de ark en wil het laten lijken dat ze allemaal dood zijn.

Daarnaast zie je ook nog wat er gaande is op de ark. Zij proberen er achter te komen hoe het met the 100 is en hebben daarnaast nog meer beslissingen te nemen over hoe ze de levensmiddelen kunnen aanhouden.

De serie is super spannend en daarnaast ook heel frustrerend. Het komt bijna elke aflevering wel voor dat ik tegen mijn laptop zit te schreeuwen van frustratie. Maar het is een goede soort frustratie, ik leef zo met de personages mee dat ik het gewoon niet aan kan wat er allemaal gebeurd.
Je wilt gewoon weten wat er gebeurd en of het goed komt. Vooral dat laatste. Deze serie is er heel erg goed in om op het moment dat alles goed lijkt te komen, het toch weer niet te laten gebeuren. En ook al zie je het aankomen blijf je hoop houden.

Er zit ook redelijk veel geweld in de serie, maar het is lang niet zo wreed als in Game of Thrones. Maar op een andere manier (dingen die je in ziekenhuisprogramma’s ziet) zitten er wel in en daar kan ik weer minder goed tegen. Daarnaast zijn ze net als Game of Thrones niet bang om personages te vermoorden. En dat kan in sommige gevallen lijden tot heftige huilbuien (ik maak me hieraan schuldig)! Maar het is ook niet zo dat er elk seizoen meerdere hoofdpersonen dood gaan.

Naar mijn mening is het tweede seizoen het beste. Ik heb serieus wakker gelegen nadat ik het had gekeken. Het is gewoon heel erg heftig, vooral als je je bedenkt dat er niks bovennatuurlijks bij komt kijken. Het eerste seizoen is verder ook echt heel goed. En het derde seizoen wat momenteel bezig is, is wat minder, maar zeker nog wel intrigerend.

Deze serie is gewoon heel erg goed uitgedacht, alles klopt als je er over nagaat denken en dat is gewoon heel erg ziek. Gewoon dingen die pas nu in seizoen 3 bekend worden gemaakt kloppen in het totaalplaatje. Als een serie zoveel oog heeft voor de details heb ik altijd alleen maar respect. The 100 is gewoon awesome. De personages zijn bad-ass (of dat worden ze), spanning, een goed verhaal en gewoon echt een unieke serie. Ik hoop dat ik je heb overtuigd om het te gaan kijken (als je dat nog niet deed). Na een aflevering ben je hooked, geloof me! En daarna kan je niet meer zonder! Sorry, but i’m not sorry. Deze serie is gewoon geweldig en zoals ik al zei verdiend gewoon veel meer aandacht!

X Renate

 

2 gedachtes over “Waarom je The 100 moet kijken!

Laat een reactie achter

