Shadowhunters Season 1

Dus ja, Shadowhunters… De tv-serie die is gebaseerd op the Mortal Instruments, een door mij zeer geliefde boekenreeks. Ik kan me nog herinneren hoe excited ik was toen de serie nog niet was begonnen. De trailers beloofde veel goeds, maar helaas was de rest van de serie niet zo goed. En vandaag ga ik uitgebreid mijn mening geven over de serie.

Shadowhunters

Als eerste ga ik vast een SPOILER ALERT geven. Ik ga de inhoud van de serie bespreken (en vooral bekritiseren) en uit de boeken noem ik alleen dingen die we al in de tv-serie hebben gezien.

Hoewel de film niet zo goed was, is het eerste seizoen van deze serie misschien nog wel erger. Dat het anders zou zijn dat was wel bekend, maar de veranderingen die ze hebben gemaakt, sloegen nergens op. Dat bepaalde dingen eerder plaats vonden dat was niet zo’n big deal, dus dat Simon nu al een vampire is of de hele zoektocht naar the book of the White. Maar de dingen die ze hebben toegevoegd voor de drama, hadden ze beter niet kunnen doen. Nu heb ik het vooral over het “arranged marriage” van Alec. Dat sloeg echt helemaal nergens op, alleen maar om meer drama toe te voegen. En dat terwijl Cassandra Clare, de schrijfster van de reeks, zelf heeft gezegd dat ze nooit een arranged marriage in haar boeken zal stoppen.

Maar helaas heeft ze zelf geen inspraak in de serie, want dan waren hopelijk een hoop dingen anders. Want er waren echt wat dingen die niet goed samen gaan met de hele Shadowworld. Ten eerste de rune om je zelf voor te doen als een ander. Lydia werd zo geïntroduceerd, ze kwam binnenlopen als Valentine en had dus een glamour rune gebruikt. Later heeft dus ook Valentine hier gebruik van gemaakt om zich te vermommen als Michael Wayland.

Wat ook totaal niet werkte was de chemie tussen Jace en Clary. Doordat Dominic Sherwood (Jace in de serie) een brit is en dus een Amerikaans accent moest opzetten, werd hij heel erg ongeloofwaardig. Wat ik vooral miste was zijn sarcastische en arrogante humor. Dat is vooral waarom ik van Jace hou, maar in de serie was daar niks van terug te vinden. Ook de connectie tussen Jace en Clary miste. Ik voelde er helemaal niks bij, wat ik bij andere personages wel al heel vaak heb gehad. Je hebt niet echt de tijd gehad om te willen dat ze een stel werden, want ook de kus tussen hun was veel te snel en heel slecht uitgewerkt. Gewoon vanuit het niets midden in the institute.

Waar ik me ook heel erg aan stoorde, was de manier waarop het verleden was uitgewerkt. De flashbacks waren echt te slecht voor woorden en ook het verhaal klopte volgens mij niet helemaal. Het is ook echt totaal niet goed uitgewerkt. In de boeken is het vrij snel duidelijk dat Valentine achter de dood op Jonathan Christopher (de broer van Clary) zat en dat is vooral waarom Jocelyn hem zo haatte (al wordt het allemaal nog wat erger als je meer te weten komt, maar dat ga ik nu niet vertellen, want spoilers). Dit werd heel even kort aan het einde van een aflevering genoemd.

Het hele broer & zus verhaal van Jace en Clary, vind ik dus ook heel slecht uitgevoerd. In de laatste aflevering willen ze wel heel duidelijk maken dat Jace zichzelf echt ziet als de zoon van Valentine en dus dat hij een slecht mens is. Maar ja net als alles is het gewoon te gehaast uitgewerkt. Maar ook de onthulling was echt ongeloofwaardig. Het was veel beter geweest als ze gewoon de glamour rune niet hadden toegevoegd en op het moment dat Jace voor het eerst zag hoe Valentine er uit zag, dat toen het kwartje viel: dit is mijn vader, dit is de man die mij heeft opgevoed. Maar dat vonden de makers van de serie blijkbaar niet goed genoeg.

Wel is er één persoon die deze hele serie nog iets omhoog haalt. En dat is Simon! Simon is wel nog precies zoals in de boeken. Met zijn humor en doen en laten. Alberto Rosende, die Simon speelt, is ook de enige die de gehele boekenreeks heeft gelezen. Hij weet Simon zo goed neer te zetten en is ook echt grappig, maar ook heel geloofwaardig. Het was echt heel fijn om te zien dat er toch nog iets goed gedaan kon worden. Hoe geweldig was die scene nadat Alec de bruiloft afkapte en Magnus kuste en dat Simon toen die vergelijking met een film ging maken. Hij hield maar niet op en ik vond het echt te grappig. I love Simon!

De belangrijkste reden, van al mijn kritiek, is waarschijnlijk omdat de show te snel in elkaar is gezet. Er is niet goed de tijd genomen om de serie te perfectioneren. Achteraf was het beter geweest als de serie pas minimaal deze zomer was begonnen, want nu waren er heel veel dingen die echt nergens op sloegen.
En trouwens, mijn vriendinnen die de boeken niet hadden gelezen, vonden de tv-serie ook niet zo goed. Waar ik ze geen ongelijk in kan geven.

Dus ja, we zullen wel zien wat het tweede seizoen gaat brengen. Jocelyn is weer wakker (wat ook pas in boek 3 gebeurd…) en Jace is met Valentine mee gegaan. Toch best grappig dat ze hadden gezegd dat het einde van de serie ook een plottwist zou zijn voor mensen die de boeken wel hadden gelezen. Nou ik vond Jace die met Valentine meeging niet echt een zware plottwist. Eigenlijk best logisch, als je City of Ashes hebt gelezen. Maar goed, al met al ben ik gewoon teleurgesteld over hoe ze zo’n geweldig verhaal kunnen verpesten. Maar toch ga ik wel blijven kijken, want ik ben gewoon toegewijd aan de serie!

Sorry voor deze klaagzang, maar ik moest het toch even kwijt.

X Renate

Bron plaatje,

2 gedachtes over “Shadowhunters Season 1

Laat een reactie achter

