Een ode aan Glee

Eigenlijk wil ik al een jaar lang deze blogpost schrijven, want ik vind dat deze serie een ode verdiend. Maar pas vandaag is het zover dat alle stukjes bij elkaar vallen en ik het voor elkaar krijg om deze woorden op te schrijven. En dat allemaal doordat er weer iets gebeurde wat me de afgelopen 5 jaar heel vaak is overkomen. Ik hoorde een liedje op de radio en ik herkende het ergens van. En 9 van de 10 keer is het dan omdat dat liedje ooit in Glee is geweest. En dat was nu ook zo.

Ik hou van Glee. Van alle personages, van de stemmen, van de liedjes en van het verhaal. 6 seizoenen lang heb ik genoten van alles van deze serie. Mijn Itunes staat vol met nummers van glee en ik verbaas me er soms over hoeveel nummers ik herken als zijnde dit nummer heeft ooit in Glee gezeten. En dat alleen omdat ik de meeste afleveringen meer dan 3 keer heb gezien.

Glee heeft mij gevormd tot wie ik nu ben. Het is de eerste serie die ik echt ben gaan volgen. En het was de eerste keer dat ik Fangirlde over iets wat niet voor kinderen was gemaakt. Ik had nog nooit zo zwaar met personages meegeleefd voordat ik Glee zag.
Daarnaast is Glee ook de basis geweest voor mijn muzikale kennis. Voor Glee was ik daar niet zo mee bezig, maar door alle covers van zoveel verschillende artiesten kreeg ik pas echt mijn ondergrond. Want altijd als ik dan een ouder nummer kende was dat vaak door Glee.

Het meeste heb ik vooral genoten van de vele karakters uit de serie en de ontiegelijke vele nummers die in 121 afleveringen voorbij zijn gekomen. De combinatie van het verhaal en de nummers die in de afleveringen zaten zijn de grootste reden van mijn liefde. Ik hou er gewoon van dat muziek een verhaal zo goed kan vertellen, daarom hou ik ook zo van Disney en nu ook van de musical Hamilton.

Ik zou niet zo snel kunnen zeggen wie mijn favorieten personages zijn of wat nou echt mijn all time favorite liedjes is. Dat omdat er zoveel personages zijn geweest door de jaren heen en dus ook heel veel leuke personages. En volgens mij zijn er meer dan 700 nummers voorbij gekomen, dus dat is best lastig kiezen. Wel heb ik dat ik nummers in de Glee versie bijna altijd leuker vind dan het origineel en dat is zo omdat ik zo bekend ben met de stemmen van de acteurs. De enige momenten waarop dat niet zo is, is als ze iets coveren wat ik al kende en al lief had. Meestal kon ik dan niet zo goed wennen aan de veranderingen.

Wat ook nog genoemd moet worden is de gigantische lijst aan guest rols. Echt super veel bekende personen hebben een gast rol in Glee gehad. Sommige voor meerder afleveringen en andere voor maar een aflevering. Maar toch zijn er heel veel leuke mensen te gast geweest!

Glee is tevens de serie die mij mijn hardste huilbui in mijn leven heeft bezorgt, die ik me kan herinneren. Dat was tijdens aflevering 3 van seizoen 5, het eerbetoon aan Cory Monteith. Ik heb vanaf de 3e minuut tot ongeveer een half uur nadat de aflevering was afgelopen alleen maar gehuild. Ik weet het nog zo goed, omdat ik de aflevering met vriendinnen keek. Daar zaten we dan met z’n allen te janken. Omdat de emoties die de aflevering met zich meebracht weer allemaal herinneringen opbracht bij de anderen, maar bij mij niet. Ik huilde echt omdat Cory er niet meer was en nergens anders om.

Ook de dag dat hij was overleden was ik helemaal in de war. Ik zag op twitter de hastag RIP Cory Monteith en ik geloofde het niet. Maar het bleek waar te zijn en ik was echt de hele dag heel erg in de war. Het was zo raar dat een geliefd personage opeens niet meer terug zou komen in de serie.

Ook al is de serie nu al meer dan een jaar afgelopen, ik zie heel veel personages nu nog steeds terug in dingen. Lea Michele was te zien in Scream Queens en Naya Rivera in Devious Maids, Melissa Benoist speelt in Supergirl en Harry Shum Jr. speelt Magnus is Shadowhunters. Allemaal series die ik volg.
Ook vind ik het supercool dat Jonathan Groff in Hamilton speelt. Ook mede toen ik dat hoorde was ik nog meer geïnteresseerd. Wisten jullie trouwens dat hij ook Kristoff is in Frozen en dat Idina Menzel, die ook veel in Glee te zien is geweest, Elsa inspreekt. Toch best grappig om te zien hoe ze weer samen hebben gewerkt, na Glee.
Ook ben ik nog steeds groot fan van Lea’s eigen muziek en ik kan niet wachten tot haar nieuwe album gaat komen.

Glee zal denk ik voor altijd mijn favoriete serie blijven, doordat het voor mij gewoon zoveel betekend. Ik luister de muziek nog steeds (juist nu ook weer om deze post beter te kunnen schrijven) en zal ook zeker in de toekomst weer afleveringen nogmaals gaan kijken.

X Renate

Plaatje

Laat een reactie achter

