Hamilton

Vandaag ga ik jullie mijn verslaving van de afgelopen weken introduceren. Namelijk Hamilton. Hamilton is een musical die momenteel op Broadway in New York staat. Deze gaat over Alexander Hamilton een van de founding fathers van Amerika. Dit klinkt natuurlijk niet zo interessant. Maar geloof me deze liedjes zijn geweldig. De soundtrack van de musical is het enige wat ik de afgelopen weken heb geluisterd.

Deze video van Christine / PolandBananasBooks is hoe ik de muziek heb ontdekt. Hier beantwoord ze vragen van een Tag gebaseerd op de musical, maar vooral de lipsync stukjes zijn wat mij geïnteresseerd heeft gemaakt om de liedjes op te zoeken. Het is allemaal zo catchy en ik werd wel nieuwsgierig.

Dit is niet de meest standaard musical. Het gehele verhaal wordt namelijk verteld door liedjes. Daarom is de soundtrack ook 46 nummers lang en duurt die 2 uur en 23 minuten. Het is een flink time commitment, maar ik vind het het helemaal waard.  Maar in het begin dacht ik wel echt waar ben ik aan begonnen. Want pas nadat je alles meerdere keren hebt gehoord snap je de structuur en de verschillende liedjes pas. Er zit heel veel herhalingen in en sommige melodieën komen in meerdere verschillende liedjes terug.

Het beste is om gewoon van begin tot eind te luisteren. Heel veel liedjes lopen in elkaar over en die overgangen merk je niet als je de liedjes door elkaar luistert. Maar zelf shuffle ik deze soundtrack heel vaak, omdat je waarschijnlijk geen tijd hebt om bijna 2,5 uur naar een musical te gaan luisteren.

De liedjes zijn rap / R&B en het zit allemaal zo geniaal in elkaar. Vooral als je door hebt dat deze hele musical door een man in elkaar is gezet. Lin-Manuel Miranda heeft alles geschreven, gecomponeerd en ook nog eens de rol van Hamilton in het stuk speelt. Echt zoveel respect en adoratie voor die man. Want deze musical is geniaal!

In Amerika is het dus echt een fenomeen, maar hier in Nederland is de CD nog niet eens officieel uit. Via spotify is hij wel gewoon te beluisteren en via Itunes is hij ook te koop. Maar de echte fysieke CD is nog niet verkrijgbaar.

Maar goed mijn favorieten nummers zijn: Burn, Wait For It, Satisfied, You’ll Be Back, Non-Stop, The Room Where it Happens & eigenlijk nog veel meer. Maar ja met 46 nummers heb je keuze genoeg en ik zal niet alles gaan opnoemen.

Inmiddels kan ik al een hoop meezingen en wat mij daarbij vooral heeft geholpen is gewoon met de lyrics ernaast de liedjes luisteren.

Deze cover wilde ik ook nog delen, omdat je zo in 7 minuten een heel goed beeld krijgt van alle muziek. Een groot deel van de nummers is hierin verwerkt en je kan zo snel horen of jij het iets vind.

Ik ben in ieder geval groot fan en zal de soundtrack nog lang blijven luisteren! En sorry als je hierna ook verslaafd raakt, maar het is het waard!

X Renate

4 gedachtes over “Hamilton

  1. […] Het meeste heb ik vooral genoten van de vele karakters uit de serie en de ontiegelijke vele nummers die in 121 afleveringen voorbij zijn gekomen. De combinatie van het verhaal en de nummers die in de afleveringen zaten zijn de grootste reden van mijn liefde. Ik hou er gewoon van dat muziek een verhaal zo goed kan vertellen, daarom hou ik ook zo van Disney en nu ook van de musical Hamilton. […]

Laat een reactie achter

