Waarom het opnieuw lezen van boeken zo leuk is

Ik ben echt een voorstander van dingen nogmaals doen. Talloze series heb ik meerder malen bekeken en ook geliefde films bekijk ik vaak nog een keer. Maar vandaag wil ik het hebben over boeken. Want het opnieuw lezen van boeken is leuk.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

In januari en februari heb ik The Hunger Games weer gelezen voor de 3e of 4e keer. Nadat ik de laatste film had gezien had ik heel erg de behoefte om de serie weer opnieuw te lezen, omdat alle details helemaal waren weg gezakt. En ook omdat de veranderingen die in de films zijn gemaakt worden samengevoegd met wat er in de boeken was gebeurd. Op een gegeven moment kon ik me niet meer bedenken wat nou alleen in het boek gebeurde en wat alleen in de film zo was.

Het naar boven halen van al die detail vind ik altijd heel erg leuk. Dan ben ik weer aan het lezen en denk ik oh ja dat gebeurde er! Ook heel vaak verbaasde ik me er over hoe knap The Hunger Games in elkaar zit. Gebeurtenissen die bij mij heel erg zijn blijven hangen en niet in de films zaten, werden vaak maar op in een paar pagina’s kort beschreven. Heel bijzonder vond ik dat.

Wat ik vaak ook vergeet is na het zien van de films, is de manier waarop het personage dacht. De meeste boeken die ik lees zijn geschreven vanuit eerste persoon en je zit dus vaak in het hoofd van het personage. Dat is trouwens bij perspectief vanuit 3e persoon ook zo, want daar weet je vaak ook de gedachtes van de personages. Maar goed, je vergeet dus vaak de gedachtes die bij de acties horen en ook dat is leuk om opnieuw te ontdekken.

Er zijn ook het type boeken dat je opnieuw wil lezen om alle puzzelstukjes samen te kunnen voegen. Wat mij betreft is Harry Potter daar een goed voorbeeld van. In de laatste twee boeken merk je dat alles wat ervoor is gebeurd heeft bijgedragen aan het grotere geheel. Alleen dat heb je daarvoor helemaal niet door. Daarom wil ik de Harry Potter reeks ook nog een keer gaan herlezen. Alleen omdat het 7 boeken zijn, is de stap om er aan te beginnen wat groter dan bij The Hunger Games. Maar toch wil ik het wel gaan doen! Juist om het nu te lezen met de kennis die je hebt van de laatste boeken.

Er zijn ook boeken die ik geweldig vond maar, geen behoefte heb om opnieuw te lezen. Maar misschien dat dat ooit nog komt. Niet elk boek is zoals The Hunger Games of Harry Potter, dat je gelijk nadat je klaar bent weet, dit wil ik nog een keer lezen in mijn leven. Bij sommige boeken zal je die ambitie nooit krijgen, want die zijn niet speciaal genoeg. En bij andere boeken denk je na een aantal jaar misschien toch wel van, ik zou het eigenlijk best wel graag nog een keer willen lezen.

Wat ik eigenlijk wel erg ironisch vind is dat ik meer dan de helft van alle details uit The Hunger Games nu alweer ben vergeten, terwijl het niet eens een maand geleden is dat ik het allemaal heb gelezen. Twee weken terug was ik nog in het laatste boek bezig en nu heb ik eigenlijk alweer het gevoel dat ik het weer opnieuw zou moeten lezen omdat ik alweer zoveel ben vergeten.

Maar voor de komende tijd ben ik wel weer klaar met het opnieuw lezen van boeken. Vooral omdat ik nog heel veel nieuwe boeken heb die ik graag voor het eerste wil lezen. Dus dat zal ik de komende tijd vooral gaan doen. En wie weet dat ik in de toekomst besluit om wel weer wat te gaan herlezen, maar dat zie ik dan wel.
Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om eens te proberen, want je vergeet meer dan dat je denkt!

X Renate

Laat een reactie achter

