Van serieverslaafde naar zwaar achterlopen

Een van mijn favoriete bezigheden is series kijken. Iets wat bij mij eigenlijk al van jongs af aan speelt. Vroeger waren nickelodeon en het toen nog bestaande jetix de zenders die ik het liefste keek. Series die daar te zien waren ging ik eerst zelfstandig in het engels kijken, in plaats van de nagesynchroniseerd op tv en vanaf mijn 14e begon ik ook echt met het kijken van ‘grote mensen series’. Of aan tieners gericht dan, maar voor mij was het op dat moment voor grote mensen.

Toen ik daarmee begon was ik niet te houden. Het begon bij Glee, ik bleef 4 dagen in bed liggen om alle tot dan toe bestaande afleveringen te kijken. Daarna kwam Gossip Girl, maar na 2,5 seizoen had ik dat eigenlijk wel weer gezien. Maar toen ik op een dag met mijn ouders mee ging naar kennissen kwam ik in aanraking met The Vampire Diaries. De dochter van de kennissen was het aan het kijken en vroeg of ik mee wilde kijken. Ik verveelde me en besloot dat het geen kwaad kon. Nou achteraf gezien kon dat het wel. Ik vond het allemaal super spannend en bleef de avonden daarna langer op om verder te kunnen kijken. Het werd zelfs zo erg dat ik me een dag heb ziek gemeld om verder te kunnen kijken.

Vanaf toen begon ik meer series te volgen, keek ik ook veel opnieuw en werd ik door mijn vrienden benoemt als de serieverslaafde. Ik was ook vaak de persoon die iets als eerste keek en daarna andere er mee aanstak. Het klopte ook wel, want ik vond het ook heel leuk. Alleen verkoos ik kwantiteit over kwaliteit. Veel series te gelijk en nieuwe afleveringen keek ik bijna altijd onder de les omdat ik niet kon wachten, maar daardoor krijg je toch maar de helft mee. Als ik eerste uur vrij had, stond ik als gewoon normaal op, om de nieuwe aflevering te kunnen kijken. Als ik nu terug denkt was het ook meer een drang om de eerste te zijn, dan dat ik echt zo graag wilde kijken (maar dat speelde toch ook wel mee).

Naarmate meer van mijn vrienden meer van mijn series gingen kijken voelde ik die drang nog sterker. Ik wilde perse als eerste kijken, want sommige vrienden keken ook tijdens lessen. En ik wilde niet gespoild worden over wat er gebeurde.

Vorig jaar is deze gekte bij mij toch heel wat afgenomen. Ik kon ineens makkelijk een paar dagen wachten met kijken, waar ik het eerder al moeilijk vond om een paar uur te wachten. Ik kijk gewoon liever als ik er echt zin in heb en ik het ook kan volgen. Er zit dan gewoon veel meer waarde aan. Vanaf toen ben ik kwaliteit boven kwantiteit gaan verkiezen, door alleen te kijken als ik het ook voor 100% zou kunnen volgen.

Maar eigenlijk sinds ik ben gaan studeren ben ik nog meer minder series gaan kijken. Er waren nog maar een paar series die ik wekelijks bijhield. En nu is dat niet veel veranderd. Er zijn eigenlijk nog maar 3 series momenteel met nieuwe afleveringen komen en ik vrijwel meteen kijk: Supergirl, Shadowhunters en Pretty Little Liars. De andere series die ik nog wel volg maar niet mee up to date ben, zijn: Modern Family, The Vampire Diaries en The Originals (andere series als Once Upon a Time en Game of Thrones ga ik wel weer actief volgen als er nieuwe afleveringen komen). Wel ben ik ook aan een nieuwe serie begonnen, maar in bijna 3 weken tijd heb ik pas 6 afleveringen gezien. Niet omdat ik de serie niet interessant vind, nee juist in tegendeel ik vind hem geweldig, maar omdat ik gewoon heel vaak geen zin heb om 45 minuten voor een aflevering te gaan zitten. Die nieuwe serie is trouwens The 100.

Maar hoe komt dat dan? Ten eerste doordat ik nu studeer en een bijbaantje heb. Geen zaterdag vrij waarop ik talloze afleveringen van een serie kan kijken en twee avonden weg van huis, waardoor het er ook niet van komt. En de tijd die ik thuis heb moet ik voor een groot deel vullen met studie gerelateerde zaken. Wat ook echt heel erg mee speelt is dat ik op dit moment veel te veel youtube kanalen volg en soms gewoon na een dag school wel 10 nieuwe videos heb die ik allemaal wil kijken. En tegen de tijd dat ik al die videos heb gezien, heb ik geen zin meer om ook nog een serie te gaan kijken.

Nog een andere reden is dat ik tegenwoordig ook veel meer lees. Ik denk dat ik nu gemiddeld wel een uurtje per dag lees. Ik vind het heerlijk, maar in die tijd kijk ik dus geen series meer. Daarnaast is het ook dat ik sommige series gewoon niet meer interessant vind. Het 7e seizoen van The Vampire Diaries zonder Elena vind ik echt helemaal 3x niks. Naar mijn idee werkt het gewoon niet zonder haar en de serie kan mij niet eens voor 5 minuten boeien. Dan verbaas ik me dat er pas 5 minuten voorbij zijn, terwijl bij andere series de tijd voorbij kan vliegen.

Dus ja het is een combinatie van er geen tijd voor vrij willen maken, want ik stel ander dingen als prioriteit boven series kijken, en geen zin in bepaalde series hebben. En dat is ook helemaal prima. Ik voel me niet verplicht om een serie te kijken als ik daar geen zin in heb en dat is ook hoe het hoort. Ontspannen lukt alleen als je iets doet wat je op dat moment leuk vind. Alleen dat is bij op dit moment iets te veel. Ik wil en lezen en series (die ik nu nog actief volg) kijken en bloggen en youtube kijken en make-uppen en weet ik veel wat nog meer. Maar daar heb ik gewoon niet allemaal tijd voor. Dat is ook terug te zien op mijn bloglovin’ waar nu 100 (ja echt waar) ongelezen blogpost op me staan te wachten en dat aantal zal de zondagochtend waarschijnlijk wel boven de 120 staan. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Dus ja het is puur wat voor een prioriteiten je stelt. Momenteel is dat voor mij douchen, misschien nog een of twee youtube filmpjes kijken (van de 10 die ik nu nog moet kijken) en daarna lezen in Catching Fire en lekker gaan slapen!

X Renate

Laat een reactie achter

