The 5th Wave: Boek en Film Review

Via het fenomeen BookTube kwam ik in aanraking met The 5th Wave. Een boek wat over aliens gaat. Meer wist ik er eigenlijk niet van. Omdat ik zag dat er film van is (die nu ook uit is) besloot ik toch maar het boek te gaan lezen. Ik dacht eigenlijk dat het geen boek voor mij zou zijn. Er werd ook over dit boek gezegd dat je het of helemaal geweldig of helemaal niks vindt. Ik gaf het boek een kans en werd zeer positief verrast. Na het boek te hebben gelezen moest ik natuurlijk ook de film zien en ook dat heb ik inmiddels gedaan! Vandaag een review van het boek en de film zonder spoilers! En als laatste een vergelijking tussen de twee, waarbij wel een paar spoilers naar voren komen.

Het boek:

In het begin wist het boek me heel erg goed te pakken. Je wordt direct in het verhaal gesleurd doordat je eigenlijk geen idee hebt wat er aan de hand is. Wel wordt meteen duidelijk dat er niet veel meer van de mensheid over is en dat dat de schuld is van buitenaardse wezen. Door middel van vier “waves” zijn een hoop mensen ten einde gekomen. Maar hoe, wat en vooral waarom daar kom je niet meteen achter. En nu staat de 5th wave op het punt van uitbreken. In het begin lees je vanuit Cassie en je krijgt beetje bij beetje te horen wat er allemaal al gebeurd is. Maar een ding wordt snel duidelijk: niemand is te vertrouwen en overleven is bijna onmogelijk. Later lees je ook nog vanuit andere personen en dat is soms best verwarrend. Er wordt namelijk niet meteen verteld vanuit wie je leest.

Het begin vond ik het boek dus ook heel sterk. Het middendeel wist me wat minder te boeien en het laatste stuk van het boek was heel erg spannend en kreeg je ook eens wat meer antwoorden. Eigenlijk is dit echt een boek waar je het beste niet zoveel over wil weten voordat je het leest en gewoon mee moet gaan met het verhaal. En dan al lezend er achter proberen te komen wie de bad guys zijn en wat de verschillende motieven van de personages zijn. Wat ik ook heel goed vond, is dat de verschillende vertellers van het verhaal ook op een bepaalde manier met elkaar verbonden zijn. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd naar het vervolg op dit boek en ik vraag me af hoe het verhaal zal eindigen.

De Film:

De film zelf was naar mijn mening op het zelfde niveau als de gemiddelde boek verfilming, dus bij lange na niet perfect Het verhaal was gewoon weer gehaaster om het verhaal binnen de tijd te kunnen vertellen. Maar daar kom ik zo op terug.
In de film wordt vanaf het begin wel meteen een stuk meer uitgelegd. Het eerste deel van de film legt uit wat er in de eerste vier waves is gebeurd en hoe Cassie dat allemaal heeft doorstaan. Dit duurde volgens mij wel 1/3 van de film, maar is ook zeker erg belangrijk. Dit deel is eigenlijk voor heel erg emotioneel en er zaten ook zeker stukken bij waarbij je een traantje kan laten. Daarna gaan we door naar Cassie voor de 5th wave. Cassie is vastbesloten om naar Wright Patterson te gaan. Dat afgewisseld met beelden die zich op Wright Patterson afspelen. Maar hier ga ik niet te veel over vertellen.

De beelden uit de film zijn erg mooi. Vooral de beelden met de vloedgolven zijn heel erg heftig. Sammy was in de film mijn favoriete personage. Zo knap hoe zo’n jonge acteur een rol echt heel geloofwaardig kan neer zetten. Ja hij was de perfecte Sammy.
Als je de film los kijkt zonder het boek erbij te pakken, was het zeker een goede film. Maar na er iets beter nagedacht te hebben zie ik nu toch wel heel veel dingen die ik niet zo goed vond. Dus die kan je hierna lezen!

Vergelijking tussen boek en film (met lichte SPOILERS):

Dit deel vond ik toch ook nog belangrijk om te kunnen vertellen. Want sommige dingen vond ik heel erg slecht uitgevoerd. Eigenlijk in de eerste scene zat wat mij betreft een fout. De zin “I know your human” en het stukje wat daarna komt is er gewoon uit geknipt, terwijl het wel in talloze trailers zat. Maar goed. Dat Ben nu wel wist wie Cassie was, dat maakte voor mij niet zo veel uit.

Wat ik wel heel erg jammer vond is de manier hoe Cassie niet met Sammy mee is gegaan. In het boek was ze te oud om mee te gaan met de bus, maar in de film ging ze Bear halen omdat Sammy die was vergeten en in de tussen tijd reden de bussen weg. Hierdoor werd de essentie van Cassies belofte om terug bij Sammy te komen wat mij betreft veel minder waard.

Ook was er geen Wonderland. Wonderland, het programma waarmee gezien kon worden of je een Other was doordat je in een paar seconde je hele leven aan je voorbij zag gaan, was er niet! Nee nu hou je een of ander vaag brilletje voor je ogen waardoor je een of andere rare parasiet over het brein ziet zitten. Nee, gewoon nee!

Ook vond ik net als vele andere liefhebbers van het boek dat de verschillende relaties niet goed werden uitgewerkt. En dan vooral de relatie tussen Ben en Nugget. Voor een hele lange tijd zie je wel half dat ze in de zelfde squad zitten, maar echt een één op één scene krijgen we pas heel erg laat. Daardoor was het ook minder geloof waardig toen ze hem wilde gaan redden. Ook de relatie tussen Cassie en Evan was veel minder uitgewerkt in de film. Geen stalker Evan die voor uren buiten de deur staat de wachten en geen Cassie die weer boos wordt uit frustratie. Dat is gewoon jammer.

Wat ik nog wel de slechtste scene vond was het moment dat Ben en Ringer zich de waarheid realiseerde. Gewoon vanuit het niets bedacht Ringer het en Ben volgde meteen. In het boek duurde het even voordat Ben het met haar eens was en dacht hij dat ze ook gek werd. In het boek was het echt overduidelijk omdat ze daar ook te zien kregen wat de trackers nog meer konden doen en hier was dat niet. Terwijl dat toch niet eens zo heel veel extra moeite moet zijn.

Dus ja, er zijn heel veel flaws wat dat betreft. Dus op dat gebied was het wel teleurstellend. Alleen voor mij iets minder omdat ik het boek pas twee dagen voor de film voor het eerst had uit gelezen. Dus ik was niet super erg gehecht aan het verhaal. Maar oké, ik heb al meer dan genoeg woorden geschreven dus hier laat ik het bij!

X Renate

Een gedachte over “The 5th Wave: Boek en Film Review