The Mortal Instruments

Het heeft een flinke tijd geduurd, maar ik ben eindelijk klaar met The Mortal Instruments serie van Cassandra Clare. Vandaag ga ik zonder spoilers vertellen waarom deze serie zo geweldig is en mijn hart heeft gestolen!

Afbeeldingsresultaat voor the mortal instruments books

Als eerst even een kleine samenvatting van het verhaal:
Clary Fray heeft tot aan het begin van het boek als gewone tiener geleefd en komt tijdens een avond uit in aanraking met de Shadowworld. Ze ontmoet Jace, Alec en Isabelle en niet veel later wordt haar moeder ontvoerd. Het blijkt dat Clary ook een Shadowhunter is en gaat ze op zoek naar haar moeder en worden Clary en haar beste vriend Simon steeds verder in de Shadowworld getrokken. (niet de best omschrijving, maar dit is heel kort waar het over gaat)

Toen in september 2013 de film van het eerste boek in de bioscoop kwam, begon ik met het lezen van het eerst boek: City of Bones. Dat is dus al ruim 2 jaar terug en ik weet het allemaal niet meer zo goed. Wat ik wel nog weet is dat ik het een heel erg leuk boek vond. Vooral Jace en Clary samen vond ik heel erg leuk. Ik wilde het boek vooral uitlezen om de film daarna te kunnen kijken. Grootste fout! Als je de film nog niet hebt gezien en je wil de boeken lezen, doe het niet! De film heeft een hele grote spoiler voor iets wat pas in boek 3 aan de orde komt. Dus als eerste wijsheid, laat de film het niet voor je verpesten.

Maar goed terug naar de boeken. Rond dec 2013 / jan 2014 was ik klaar met het boek en daarna ben ik niet verder gegaan in de serie. Ik had het lezen wel weer even gehad. Pas april 2015 ging ik verder in deel 2, zonder het eerste deel overnieuw te lezen. Want daar had ik geen zin in. En vanaf toen ben ik weer helemaal verder gegaan, tussendoor nog wel andere boeken gelezen en eind december was ik dan eindelijk klaar met het laatste deel. De hele serie is zo fenomenaal!

Maar waarom dan? Als eerste omdat het verhaal gewoon heel goed is. Het eerste boek (City of Bones) is wat minder dan de rest van de serie, maar dat vooral omdat je samen met Clary kennis maakt met de Shadowworld. Daar komt een hoop terminologie bij kijken die nieuw is. Daarnaast wordt het verhaal echt heel rustig opgebouwd. Ook het tweede boek (City of Ashes) is nog niet heel spannend en spectaculair. Maar het derde boek (City of Glass) is echt heel goed. Langzaam kom je meer over de personages te weten en ook per boek komen er weer nieuwe personages bij die nog veel terug komen.

Het vierde boek (City of Fallen Angels) vond ik weer wat minder, maar het vijfde (City of Lost Souls) en zesde (City of Heavenly Fire) zijn echt fenomenaal goed. Over het plot kan ik natuurlijk niks zeggen, maar ik wel andere dingen noemen:

Wat ik een van de beste dingen aan deze reeks vind, is dat naarmate je verder in de serie bent, er vanuit meer personen wordt verteld. Het laatste boek verteld bijna vanuit elk belangrijk personage wel een stuk. Hierdoor is het gewoon constant spannend. Boek 5 en 6 zijn gewoon al vanaf de eerste hoofdstukken super spannend.

Naast de spanning zitten er ook romantiek in die echt heel goed is uitgewerkt. Er is geen sprake van een love triangle, maar iets wat veel verder gaat. Wat het ook weer interessanter maakt.
Ook is deze reeks vooral heel erg grappig. Ik heb zo vaak heel hard moeten lachen! Jace en Simon’s humor is gewoon zo geweldig en vooral als die twee samen een gesprek voeren!

Wat ik ook heel erg grappig vind is dat ik in de eerste boeken echt een hekel had aan Simon en langzaamaan ben ik gewoon echt van hem gaan houden, vooral door zijn humor. Het gebeurd niet vaak dat je iemand die je irritant en vervelend vind opeens een van de leukste personages vind, maar hierbij bij mij wel!

Al met al hou ik van deze serie. Ik denk niet dat ik hem snel nog eens zou willen lezen, wat ik bij andere series wel heb gehad. Wat ik wel heel erg leuk vind is dat ik nog veel meer kan genieten van de Shadowhunters en hun wereld. De schrijfster Cassandra Clare heeft namelijk nog meer series die zich afspelen in de Shadowworld. The Infernal Devices schijnt nog beter te zijn en die wil ik ook echt heel graag gaan lezen. Deze speelt zich af in de 19e eeuw in London. En komend jaar komt er een nieuwe serie: The Dark Artifices, wat zich afspeelt na de gebeurtenissen in The Mortal Instruments. Het zijn dan wel niet de zelfde personages, maar toch ben ik heel erg benieuwd.

En als allerlaatste is er nog iets waar ik ontzettend naar uit kijk. Want na de verschrikkelijke film, begint volgende week een tv-serie gebaseerd op The Mortal Instruments genaamd: Shadowhunters. Sinds ik het nieuws hoorde ben ik super excited. Ik heb volgens mij zo ongeveer elk filmpje dat is geplaatst minsten 3x gezien en kan echt niet meer wachten tot het woensdag is en ik kan gaan kijken! Ik hoop dat de serie mijn verwachtingen waar maakt, want de promo’s beloven veel goeds!

X Renate

3 gedachtes over “The Mortal Instruments

  1. Ik vond het echt zo’n slechte boekverfilming, en hoewel ik meestal de boeken beter vind dan de film zeg ik dat toch niet snel. Maar deze leek eigenlijk niet eens op het boek. Leuke film voor tienermeisjes die het boek niet gelezen hebben, maar zonde van het verhaal.

Laat een reactie achter

