Lezen op een E-Reader!

SAM_1810.JPG

Ruim een maand heb ik nu deze e-reader en ik wil gewoon echt niet meer zonder. Vandaag ga ik eens uitgebreid uitleggen waarom een e-reader zo prettig is en ik hem boven een echt fysiek boek verkies!

Ik heb de Kobo Aura en ik vind het een hele prettige e-reader. Hierboven zie je ook dat ik een sleepcover erbij heb en dat is omdat ik hem ook veel mee neem en het belangrijk vind om hem te beschermen in mijn overvolle tas! Hij is best wel klein (15×11,5cm) en dat vind ik niet echt een probleem. De verder functies komen later in deze post nog aanbod.

SAM_1816.JPG

Dat verschil in grootte is hier dus wel duidelijk te zien. Daarnaast is een echt boek natuurlijk ook dikker. Met hoes is mijn e-reader net iets dikker dan 1 cm en je hebt maar weinig boeken met die dikte. Het is dus veel makkelijker om een e-reader mee te slepen dan een echt boek, vooral nu ik veel in de bus lees.

Met de e-reader kan je ook echt overal lezen en in bijna elke positie. Zo lees ik ook graag in bed, maar nu het winter is en als je je boek vast moet houden, kan je niet met je armen onder de dekens. Met de e-reader kan dat wel, want je kan gewoon gemakkelijke op je zij liggen (de pagina draait gelukkig ook niet mee).

En wat ook zorgt dat je echt overal kan lezen is de licht functie, waardoor je scherm wordt verlicht. Je hoeft dus niet perse naast een lamp te gaan zitten als het wat donkerder wordt en je kan ook in het donker lezen! Dat vind ik ook echt een heel groot voordeel van de e-reader.

SAM_1818.JPG

Hier kan je het verschil van binnen zien tussen een echt boek en op de e-reader. Links Girl Online in fysieke vorm en rechts The Rosie Effect op de e-reader. Zoals je ziet is een pagina op de e-reader kleiner dan in het echte boek (natuurlijk wel afhankelijk van de grote van het boek dat je hebt). Wat ik daarvan echt als voordeel zie is dat ik me op minder letter te gelijk hoef te focussen. Wat ik heel vaak heb als ik lees is dat ik al een pagina verder ga lezen dan dat ik werkelijk ben. Als er minder letters zijn, kan ik dus ook minder ver vooruit lezen.

Ook geeft de e-reader aan hoeveel pagina’s het boek heeft en hoever je bent. Dat vind ik ook heel fijn, want ik wil altijd weten hoeveel pagina’s een boek heeft en daarvoor moet je op de laatste pagina kijken en dat zorgt soms voor ongewenste spoilers.

Wat op de e-reader ook kan is het aanpassen van de letters:

  • Lettertype (keuze uit 7 verschillende op de Kobo Aura)
  • Lettergrote
  • Letterdikte
  • Regelafstand
  • Marges (hoeveel wit je aan de zijkanten hebt)

Dat vind ik erg prettig omdat elk e-book weer anders kan zijn ingesteld!

SAM_1809.JPG

Daarnaast kan je ook je leesstatistieken zien. Hierboven heb ik de statistieken van iets meer dan 2 weken terug. Toen had ik dus in totaal 11,7 uur gelezen op mijn e-reader, waarvan 7,1 uur voor The Rosie Effect was. Het aantal uitgelezen boeken klopt niet helemaal omdat ik er ook boeken op had gezet die ik al eerder had gelezen en die als voltooid had gemarkeerd en dat is niet meer weg te halen. Nu heb ik inmiddels 3 boeken uitgelezen op mijn e-reader en heb ik 28,3 uur gelezen. En dat in een maand tijd, ik heb nog nooit zoveel gelezen terwijl het geen zomervakantie is!

Ik heb nu 14 boeken er op staan en dat is nog niets een 1% van het volledige geheugen. Met een apparaat kan je dus heel veel boeken met je mee nemen.
Daarnaast kan je er ook mee op het internet. Maar daarvoor zal ik hem niet aanschaffen. De Kobo store die je via wifi kan bereiken en daar boeken kan aanschaffen is wel handig, maar de internet browser hadden ze wat mij betreft weg mogen laten. De e-reader heeft namelijk geen kleurenscherm en het werkt niet zo goed.
Wat wel grappig is, is dat je er ook sudoku’s op kan spelen en je en een schetsblok hebt. Maar echt onmisbaar zijn die functies ook niet.

SAM_1807.JPG

Het enige waar ik wel echt even aan moest wennen is dat het aantal aangegeven pagina’s niet helemaal klopt. Zo hebben alle boeken die ik tot nu toe heb gelezen altijd minder pagina’s gehad dan de fysieke boeken moeten hebben. Hier geeft het e-book van The Rosie Effect aan 307 pagina’s te hebben, maar het echte boek heeft er volgens goodreads 368. En aangezien het kleinere pagina’s zijn klopt dat dus niet. Verschillend per boek moet je soms dus 2 à 4 keer omslaan voordat je ook echt op en nieuwe pagina hebt.
Je ziet hierboven dus ook een kleine 9 rechts bovenin aan de zijkant staan. Hoe verder je in het hoofdstuk komt kunnen deze cijfertjes dus op elke regel komen, dat geeft aan dat je dus op de volgende pagina bent. Het is in het beging even wennen, maar nu merk ik het niet meer.
Ik heb wel op internet gelezen dat als je een boek in de Kobo Store koopt dat de pagina nummering zich wel aanpast aan jou instellingen en dat het gelijk loopt, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Maar goed ik ben dus heel erg blij met mijn e-reader en ik heb nog nooit zoveel gelezen. Best grappig dat ik nu zelfs meer lees dan toen ik boeken op mijn Ipod las, maar toch vind ik dit veel prettiger!

Ik hoop dat ik lekker veel blijf lezen, want ik heb nog een hoop boeken die ik nog wil gaan lezen. En ja ik verkies e-book boven een fysiek boek!

X Renate

 

2 gedachtes over “Lezen op een E-Reader!

Laat een reactie achter

