The Hunger Games: Mockingjay Part 2

hungergamesfinalheader

Eindelijk draait de laatste film van the Hunger Games in de bioscoop! We hebben er lang op gewacht en het was zeker het wachten waard! Ik zelf ben meteen woensdag gegaan, omdat ik als eerste een super grote fan van de hele reeks ben en als tweede ook op die dag jarig was. Vandaag ga ik zonder spoilers mijn mening geven over de laatste film: The Hunger Games Mockingjay Part 2.

De film gaat verder waar de vorige was opgehouden. Even als geheugensteuntje: De opstand is uitgebroken, Katniss is het gezicht van de revolutie en Peeta en de andere Victors die werden vastgehouden in het Capitool zijn gered. Helaas heeft President Snow er voor gezorgd dat Peeta is gehersenspoeld en nu Katniss als de duivel ziet en niets liever wil dan haar vermoorden.

In deze film gaat de opstand verder en wordt na veel oorlog voeren nu ook het capitool betreden. Katniss is vastberaden om Snow te vermoorden, omdat hij moet boeten voor het kwaad wat hij heeft gedaan. En om er verder achter te komen wat er gebeurd, moet je toch echt naar de film toe gaan!

Voordat ik naar de bioscoop ging heb ik eerst alle films weer opnieuw gekeken om weer helemaal in het verhaal te komen. Ik ben blij dat ik dat heb gedaan, want nu ik alles weer wist kon in extra genieten en hoefde ik niet te denken van huh hoe zat dat ook al weer?

Oké, mijn mening:
Als eerste hebben ze zich ook deze film weer goed aan het verhaal van het boek gehouden. Toen ik achteraf door het boek heen bladerde viel me pas op hoeveel dialogen eigenlijk letterlijk uit het boek kwamen. Alles wat in de film gebeurd, is ook in het boek gebeurd. Alleen is de film natuurlijk weer minder gedetailleerd. Dus als je het boek al hebt gelezen zul je niet voor verassingen komen te staan.

In vergelijking met de andere delen vond ik dat dit deel zeker een van de betere was. Toch denk ik wel dat Catching Fire mijn favoriete film blijft, puur omdat ik het verhaal van Mockingjay mij iets minder aansprak. Ik heb het toch niet zo op het hele oorlog voeren en alle strategieën en tactieken die daarbij horen. En dat is toch wel waar het verhaal van dit deel voor het grootste deel omdraait. Verder was de film visueel en als geheel wel echt een aanrader.

Ook kon ik bij dit boek nou nooit echt een beeld vormen van de gebeurtenissen die plaats vonden omdat het allemaal best vlot beschreven stond en ik op spannende momenten iets te gehaast ga lezen. Nu kan ik me door het gezien te hebben een beter beeld vormen voor als ik in de toekomst het boek ga herlezen!

Dit was ook de eerste film van de Hunger Games die ik in 3D zag. Heel eerlijk, voegde het niet heel veel toe. Alleen in het begin moet je er even aan wennen. Maar daarna merk je het niet meer. Wat ik wel vrij gek vond, was nog in het begin toen de rebellen in district 2 waren en met president Coin via een beeldscherm praatte. Alles was 3D behalve het beeldscherm waarop Coin te zien was en dat was toch best even gek, vond ik dan.

Het acteerwerk was weer van hoog niveau! Jennifer Lawrence stelt zeker niet teleur en is weer net zo goed als we van haar gewend zijn. Maar ook Josh Hutcherson weet Peeta heel sterk neer te zetten. Eigenlijk alle acteurs hebben weer heel goed werk afgeleverd!

Ik vond het een waardige afsluiter, als allerbelangrijkste voor een laatste deel is dat het een mooi afgerond verhaal is en je blijft zeker niet met vragen achter. Wel vond ik dat ze heel lang met het afronden van het verhaal zijn bezig geweest, maar goed ik snap de keuze wel.

Ik zal je wel aanraden om van te voren niet te vaak trailers en promos te kijken. Er zijn bepaalde zinnen uit de film die zo ongeveer in elk filmpje voorkomen. Ik had dus wel meerdere promos enzo gekeken en nu kan ik die zinnen niet meer horen, dus dat vond ik tijdens de film wel jammer omdat de impact er van af was.

Er is een ding wat ik wel heel erg gemist heb en dat is een titelsong of laat staan een soundtrack met originele liedjes. De vorige 3 films hadden allemaal een soundtrack met hele goede liedjes. Vooral de soundtrack van Catching Fire luister ik nu nog regelmatig. Ook al zijn de liedjes niet in de films gebruikt, afgezien van de aftiteling, vond ik het wel een hele goede aanvulling. Nu is die er niet en ik was eigenlijk wel heel erg benieuwd naar de titelsong. De aftiteling is nu gewoon op instrumentale muziek.

Maar goed, de film is een aanrader en een waardig laatste deel. Ik ben tevreden en ik vind het ook wel goed dat de reeks nu klaar is. Zo kan ik in de toekomst weer gaan genieten van het hele verhaal. Ik heb ook echt zin om de boeken weer nog een keer te gaan lezen!

X Renate

Bron afbeelding

Laat een reactie achter

