Een jaartje ouder

Hiep Hiep Hoera. Vandaag ben ik weer een jaartje ouder geworden. Ik ben nu 19 jaar en ga ik dus mijn laatste jaar als tiener in. Iets wat eigenlijk een hele lange tijd nog even had willen uitstellen.

Een jaar geleden zat ik nog op de middelbare school en zag ik mijn vrienden dagelijks, inmiddels zijn we allemaal geslaagd en allemaal verschillende opleidingen gaan doen. Vorig jaar had het van mij allemaal nog wat langer mogen duren, maar inmiddels zou ik niet meer terug willen. Ik zou het niet erg vinden om mijn vrienden weer dagelijks te zien, maar het middelbare school leven mis ik niet.

Ik vond de veranderingen die ouder worden met zich mee brachten in eerste instantie best spannend, maar veranderingen zijn ook goed. Omdat ik zo’n fijne tijd heb gehad op de middelbare school, vond ik het verlaten ervan eng. Nu zie ik veranderingen ook als positief. Gelukkig op het moment dat de veranderingen aanbraken was ik er wel klaar voor.

Mijn afgelopen jaar was een top jaar! Ik haalde mijn VWO diploma, heb een hoop leuke dingen gedaan en ik ben op dit moment heel blij met de keuzes die ik heb gemaakt. Ook op mijn studie loopt alles op rolletjes en ik leer nu dingen die me voor het grooste deel ook echt allemaal interesseren.

Ik voel me ook een stuk volwassener dan een jaar geleden. Maar dat veranderd niet op de dag dat je leeftijd omhoog gaat, dat komt door alle nieuwe ervaringen die je in een jaar meemaakt. Ik was er dus ook al wel een tijdje klaar voor om weer een jaartje ouder te zijn.

Van vandaag ga ik vooral genieten, ook al heb ik het meeste zin in wat ik vanavond ga doen. Ik ga me zo eerst even uitgebreid opmaken, dan in de middag naar school, als ik thuis kom even met familie zijn. En dan vanavond naar The Hunger Games Mockingjay Part 2, dat is ook al een jaar lang de reden waarom ik zo’n zin heb gehad in deze dag. Ik vind het geweldig dat de release date op mijn verjaardag valt en daarom ga ik er ook natuurlijk vandaag nog heen!

X Renate

Een gedachte over “Een jaartje ouder

  1. Beetje laat maar alsnog gefeliciteerd!! Hoop dat je een leuke dag hebt gehad en dat de film leuk was. Ik wil die in de kerstvakantie gaan zien 🙂

Laat een reactie achter

