Opmaken, weggooien of bewaren?

Make-up, iets wat de meeste vrouwen toch wel in huis hebben. Zelfs als het niet dagelijks gedragen wordt is het meestal wel in huis. Ik heb in de afgelopen jaren toch ook een aardige collectie opgebouwd. Iedereen weet ook wel dat make-up ook een houdbaarheidsdatum heeft, maar niet iedereen neemt die even serieus. Ik zelf ook niet, want het liefste maak ik iets gewoon op en gooi het dan pas weg. Toch heb ik na al die jaren pas één soort make-up ooit opgemaakt en dat zijn mascara’s.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Maar nu ben ik nu ook heel dichtbij het opmaken van andere soorten producten. Namelijk deze twee. Links zie een concealer die ik al zo’n 5 á 6 jaar heb en nu echt bijna op is. Niet 100% mijn kleur, maar toch bijna op. Rechts mijn poeder van Essence die nu ook helemaal uit elkaar gevallen is. De staat is inmiddels nog erger geworden, maar ik ga hem toch echt helemaal opmaken. Ook de verpakking is helemaal versleten. De letters zijn er voor 90% afgesleten en de deksel is nu zo’n jaartje al kapot.

Het meeste uit mijn collectie gebruik ik regelmatig en ik heb dan ook al op verschillende momenten make-up weggegooid die niet meer goed was. Hoe wist ik dat? Nou er zijn verschillende manieren waar ik dat aan merk. Als eerste het ruikt raar, altijd weggooien! Ten tweede als het nu irriteert op de huid en dat voorheen niet zo was. En als laatste als de structuur niet meer is wat het was, dat is vooral bij nagellak. Dingen als lipgloss, eyeliner, nagellak en ook mascara’s gaan niet voor altijd mee.

Ook heb ik dingen weggegooid omdat ik het nooit gebruikte, zoals een oud oogschaduw doosje waar ook geen kleur vanaf kwam, maar meestal ben ik echt van het bewaren, want wat als ik het ooit nog wil gebruiken. Ik vind weggooien echt moeilijk en vooral om die reden.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Altijd op het moment dat mijn stash weer te vol wordt en het allemaal weer niet past ga ik bekijken wat ik weg zou kunnen doen. En daar zijn weer wat producten uitgekomen. Boven staande producten zijn nog lang niet op, maar doen hun werk niet meer goed. De eyeliner is gewoon echt te oud. De eyeprimer brengt aan met grote brokstukjes waar het allemaal niet mooier van wordt.

En als laatste de foundation, met pijn in mijn hart want dit is jarenlang de enige foundation in de goede kleur geweest. Maar hij is zo oud dat hij ook niet meer mooi aanbrengt, alles zich gaat ophopen en het duidelijk is dat er foundation op mijn gezicht zit. Nu ik deze nieuwe heb, is het tijd om mijn oude weg te doen.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Als laatste gaan deze nagellakjes mijn collectie verlaten. De bovenste 2 zijn nog prima, maar heb ik nog nooit gedragen. En vooral als ik ze nu al 3 jaar heb denk ik niet dat dat nog gaat gebeuren. De onderste 3 zijn niet goed meer. De top coat zit helemaal aan de onderkant vast en is dus niet meer te gebruiken. De crackle coat (dus en cracknagellak) is aan de ene kant helemaal uit en aan de andere kant ook te oud om nog te werken. De glitter top coat zit helaas ook helemaal vast en is niet meer te gebruiken. Heel jammer want hij was zo mooi!

Ik blijf het wegdoen van make-up heel moeilijk vinden, dat is dus ook waarom ik alles wat nu weg gaat ook al zo lang in mijn collectie aanwezig is. Valt het ook op dat het alleen om producten gaat waarbij een vervanging niet heel erg is. Het weggooien van oogschaduws, blushes en dat soort poeder producten doe ik echt nooit. Ook al draag ik een bepaalde kleur eigenlijk bijna nooit. Zelfs mijn lipsticks die ik ook bijna nooit draag kan ik niet weggooien, in de hoop dat ik ze ooit wel ga dragen.

Het liefst bewaar ik alles en dan zou ik eigenlijk ook nog heel erg zuinig willen doen. Maar daar is make-up niet voor bedoelt. Het is juist bedoelt om op te maken. Dus ben ik nu ook minder zuinig en ik kijk uit naar de dag dat ik pan raak in een wat bijzonderder product dan een poeder. Daarvoor zal ik mijn producten gewoon moeten blijven gebruiken en dat doe ik gelukkig ook graag!

Aan mijn mede make-up liefhebbers, hoe zit het bij jullie. Hoe snel gooien jullie producten weg?

X Renate

Laat een reactie achter

