Focus of multitasken

Als jij iets aan het doen bent, ben je dan alleen daarmee bezig of doe je nog dingen ernaast? Dat is even heel kort wat ik vandaag ga vertellen. Gewoon omdat ik het leuk vind en om er zelf toch ook wijzer van te worden en mezelf even te leren dat ik meer moet focussen.

De meeste vrouwen beweren dat ze heel goed kunnen multitasken en gebruiken dat ook vaak als argument. Maar ik daarentegen kan totaal niet multitasken en vind het ook eigenlijk helemaal niks. Je kan dan wel met 2 of meer dingen te gelijk bezig zijn, maar als je je gewoon op een ding tegelijk focust dan gaat het beter en sneller, afhankelijk van wat je doet.

Toch ben ik er zelf ook schuldig aan op allerlei vlakken: terwijl ik een blog schrijf, met school bezig ben, een serie kijk of  toch weer even social media chekken, een berichtje beantwoorden of gewoon compleet iets anders gaan doen. Met als consequentie dat je draad kwijt raakt van waar je mee bezig was en dus minder productief aan de slag bent. Want of je moet weer na lezen wat je net hebt geschreven / gelezen of je hebt een stuk gemist van het verhaal. Dat is in mijn geval dan tenminste zo.

En dat is echt doodzonde, want als je gewoon wacht totdat je klaar bent met je taak en dan pas weer iets anders gaat doen, bespaart het je uiteindelijk tijd. Nu ik studeer en werk merk ik dat ik toch wat slimmer met mijn tijd moet omgaan, want ik heb gewoon meer te doen. Ik probeer steeds vaker mijn telefoon te negeren als ik echt even moet focussen, maar het blijft lastig. Toch wil ik het wel gaan doorzetten om productiever te werk gaan door geen onderbrekingen in te lassen tijdens het leren.

Ook met series kijken wil ik me gewoon kunnen focussen. Sommige series vind ik gewoon veel te leuk om de helft er van maar half binnen te krijgen doordat ik zonodig ondertussen aan het appen ben of een spelletje speel. En andere series die me minder interesseren die kijk ik juist terwijl ik iets anders doe zodat ik daarmee uiteindelijk ook tijd bespaar. Zo heb ik gister een omelet gemaakt en gegeten terwijl ik originals aan het kijken was, puur omdat de serie me momenteel niet genoeg interesseert om het te kijken zonder afgeleid te worden.

Ik ga ook even een complimentje aan mezelf geven want ik heb tot nu toe al 400 woorden geschreven aan een stuk door. Wat echt heel erg zeldzaam is voor als ik een blog schrijf en ik merk wel dat het me goed bevalt! Ik weet nu precies wat ik net heb geschreven en volgens mij zijn de overgangen in deze blog wat beter dan andere blogs die ik heb geschreven.

Maar goed back to topic, wat voor mij vooral helpt is niet te lang met hetzelfde bezig te zijn om de concentratie te bewaren. Daarom deel ik mijn to do list nu ook vooral in in meer maar ook kleinere taken, zodat ik als ik een taak af heb ik ook even wat anders kan doen. Gelukkig kan ik heel snel schakelen en heb ik er geen moeite mee om van het ene weer terug naar het andere onderwerp te gaan, zolang ik maar niet midden in een stuk was. Zo lees ik vaak twee boeken door elkaar heen en als ik gewoon bij een nieuw hoofdstuk start heb ik het ook zo weer opgepakt, hetzelfde geld voor series (ik kijk nu zo’n 10 series door elkaar) zolang ik de aflevering heb afgekeken gaat het goed. Ik hoor zo vaak van mensen dat ze maar een serie te gelijk kunnen kijken, maar ik vind de afwisseling juist leuk!

Maar gelukkig kan ik niet alleen meerdere boeken en series door elkaar heen (niet op precies hetzelfde moment dan) lezen / kijken, maar kan ik dus ook heel snel omschakelen wat betreft schoolwerk, zonder eerst weer in te moeten komen.

Oké ik dwaal een beetje af, maar goed ik heb denk ik alles wel verteld wat ik kwijt wilde en ik ga nu weer overschakelen naar een ander deel wat ik vandaag nog moet doen

X Renate

Laat een reactie achter

