Help! Ik ben student

Ja mensen ik ben student. Ik heb er nu 3 weken op zitten en my god dit is best wel overwhelming!
Op 31 augustus ben ik begonnen op het HBO, wat en waar ik studeer ga ik jullie even niet vertellen en de reden daarvan kan je lezen in deze post. Maar goed ik heb er nu dus 3 weken HBO opzitten en ik kan jullie wel vertellen dat ik het goed naar mijn zin heb. Het propedeuse jaar (zo heet het eerste jaar van HBO) is bij mij ingedeeld in 4 periodes waarin ik steeds 3 vakken volg. De vakken die ik krijg vind ik niet allemaal even leuk, maar het zijn dan ook algemene vakken. Maar de opleiding specifieke vakken vind ik wel heel erg interessant!

Reizen:
Ja ook ik moet nu aan het openbaar vervoer gaan geloven. Elke dag ben ik zo’n 35 minuten onderweg, maar als ik op tijd wil komen moet ik toch echt een uur van te voren weg. Mijn vervoersmiddel is de bus en helaas gaat die bij mij thuis vandaan niet rechtstreeks en moet ik dus overstappen. Hoe ik mijn tijd in de bus moest doden was even een dingetje maar naar doorzetten heb ik nu toch ontdekt dat ik wel kan lezen in de bus, zolang ik maar niet achterin zit! Dat doe ik nu dus vaak in bus, als ik geen bekende tegenkom en daarmee aan de praat raak.

Net middelbare school:
Sommige dingen zullen nooit veranderen aan school. Je volgt nog steeds lessen, alleen is de manier waarop soms iets anders dat verschilt natuurlijk per opleiding. Ik zit gewoon weer in een klas en zie dus voor de rest van het jaar dezelfde mensen terug. Het is eigenlijk nog steeds school alleen heeft alles een veel chiquere benaming:

  • Lessen heten nu colleges
  • Toetsen zijn tentamens
  • Leren is studeren
  • En van scholier wordt je student

Dingen die ik mis:
Op nummer een staat hier heel duidelijk een kapstok. Die is er namelijk niet, wat inhoud dat je de hele dag overal je jas mee naar toe moet slepen. Nu met een zomerjas valt het nog wel mee op zich, maar straks met een winterjas het hele gebouw door lopen. Ook een kluisje mis ik toch wel heel erg, nu moet je echt de hele dag met al je zware spullen rond lopen en dat vinden mijn schouders net als ik niet echt leuk.

Boeken:
Als scholier kreeg ik al mijn boeken te leen van school en man wat was dat makkelijk. Nu moet je heerlijk alles zelf kopen. Ik heb een redelijke boekenlijst en dat is toch best wel erg prijzig. Wat ik wel veel doe ik zoeken naar tweedehandse goedkopere boeken (via bol.com en ook via school), maar dat is niet altijd even makkelijk.

Druk & tegenslagen:
Ja ik heb het best wel druk. Doordat ik nu veel sneller door stof heen ga, is het ook harder werken. Ik zorg dat ik het goed bij hou en dat lukt me tot nu toe gelukkig nog erg goed, maar dat kost gewoon wat meer tijd dan dat ik voorheen met school bezig was. Ik zit dan wel veel minder lang op school, heb ik meer reistijd, meer te doen en daarnaast werk ik nu ook. Daarnaast was het de eerste week nog even wat moeilijker door alle nieuwigheid. Dat was gelukkig na een weekje al weer over, maar in de tweede week werd ik ziek. Helaas moest ik ook geloven aan een hevige verkoudheid. Ik ben toen wel gewoon naar school gegaan, maar prettig was het niet.

Door dit alles ben ik dus ook niet aan het bloggen toe gekomen, want mijn voorkeur ging toen even uit naar andere vormen van ontspanning. Pas deze week heb ik de tijd kunnen nemen om deze blog in elkaar te zetten en nu ik daarmee bezig ben, heb ik ook echt weer zin om meer te gaan schrijven. Ik moet nog even kijken in hoe verre dat gaat lukken, ik heb gelukkig ook wat meer inspiratie!

Genieten:
Als laatste wil ik toch ook zeggen dat ik geniet van het studeren. Niet op de manier zoals de meeste mensen dat doen (het uitgaansleven), maar echt van de studie zelf. Van leuke vakken, het meer leren over dit vak gebied, van gepassioneerde docenten waardoor lessen zoveel leuker worden en van alles wat er nog meer bij komt kijken. Ik zit helemaal op mijn plek en daar ben ik heel blij om!

x Renate

Laat een reactie achter

