Auto vs. Fiets

Mijn fiets gebruik ik al zeker 13 jaar en de auto nu zelfstandig pas een maandje, maar toch merk je nu al de voor- en nadelen van allebei. Wel grappig want wat bij de auto voordelig is, is bij de fiets nadelig en andersom. Deze punten ga ik nu even tegen over elkaar zetten en dan komt er wel uit wat beter werkt.

Reistijd: Auto / Fiets
Met de auto ben je natuurlijk veel sneller op plaats van de bestemming dan met de fiets. Hoe groter de afstand ook hoe groter het verschil wordt! Natuurlijk is dit niet helemaal 100% zo, want in de auto heb je te maken met de maximumsnelheden die per weg verschillen en kom je vaker punten tegen waarvoor je moeten stoppen dan bij de fiets. Op de fiets rij je gewoon een constante snelheid en kan je soms ook nog stukken afsnijden. Maar over het algemeen ben je met de auto toch sneller van A naar B, wat de auto hiervoor voordeliger maakt.

Gezondheid: Auto / Fiets
Deze is waarschijnlijk wel heel erg logisch. Natuurlijk beweeg je op de fiets meer en dat maakt fietsen dan ook gezonder dan autorijden. Want het voetenwerk, schakelen en sturen stelt bij het steeds trappen op de pedalen van je fiets niet zo veel voor. Daarnaast speelt niet alleen je eigen gezondheid mee, maar ook de gezondheid van het milieu. De uitlaatgassen van de meeste auto’s zijn niet milieu vriendelijk en daarmee is het voor het milieu beter om de fiets te pakken. Er zijn dan nu ook wel elektrische auto’s die ook niet vervuilen, maar die zijn helaas niet voor iedereen betaalbaar.

Weersomstandigheden: Auto / Fiets
Bij deze weersomstandigheden bedoel ik dan natuurlijk regen en in de winter sneeuw en gladheid. Met deze omstandigheden is fiets verschrikkelijk. Niets is zo vervelend dan als een verzopen kat op je locatie aan te komen. In een auto zit je onder een dak en blijf je droog, het enige is dan dat je nog van je auto naar de locatie toe moet, maar dat is dan nog wel te overzien. Bij gladheid en sneeuw op de weg is fietsen op sommige plekken ook erg gevaarlijk, er wordt niet op elke plek gestrooid en daardoor kan je makkelijk vallen. Nou is gladheid tijdens autorijden ook niet ideaal, maar het is toch prettiger dan op de fiets als je voorzichtig doet!

Nadenken: Auto / Fiets
Als je op de fiets zit en je bent alleen dan gaan je gedachten alle kanten op. Je kan makkelijk nadenken over van alles omdat je niet op elk punt constant gefocust bent op het verkeer, al helemaal niet als je op een afgezonderd fietspad rijdt. Je kan bedenken wat je gaat doen als je thuis komt, over iets wat speelt in je leven of in mijn geval deze hele blogpost bedenken. In de auto kan je dit echt niet. Als ik auto rijd dan ben ik ook alleen maar op het verkeer gefocust. Je moet zoveel tegelijk doen dat je niet eens de ruimte hebt om je gedachte af te laten glippen. Het letten op je snelheid, ander verkeer in de gaten houden, kijken in je spiegels, vooruitkijken naar eventuele kruispunten en soms ook het ergeren aan andere bestuurders. Als je auto rijdt heb je niet veel ruimte voor andere gedachtes.

Onafhankelijkheid: Auto / Fiets
Oké, oké als je je rijbewijs hebt gehaald (en je bent 18) dan kan je beide onafhankelijk rijden, maar dat is niet de onafhankelijkheid die ik bedoel. Als meisje zijnde kamp je al vaak met het probleem dat je in de avond niet alleen naar huis mag fietsen, zeker niet als je net als ik een half uur fietsen van je vrienden vandaan woont. Hierdoor moest ik als ik ’s avonds ergens naar toe wilde altijd zorgen dat ik of kon blijven slapen of dat mijn ouders me zouden komen halen. Maar nu ik mijn rijbewijs heb kan ik met de auto gaan en ben ik niet meer afhankelijk van een slaapplek of mijn ouders. En dat is toch best wel prettig!

Kosten: Auto / Fiets
Allebei hebben natuurlijk een aanschafprijs, maar dat zijn geen kosten. Bij kosten moet je denken aan onderhoud, benzine, belasting en die dingen. Daardoor is een auto veel duurder. Je betaalt al elke maand belastingen, dan moet je ook nog je benzine of diesel betalen en heb je jaarlijks onderhoud nodig en een keuring. Daardoor is het als je niet zoveel geld hebt, best wel prijzig om een auto te bezitten. Terwijl je voor je fiets je veel minder kwijt bent. Bij je fiets heb je alleen onderhoud en fietsen zullen dat wat minder snel nodig hebben dan een auto.

Kleding: Auto / Fiets
Met kleding bedoel ik dat je als je gaat fietsen meer rekening moet houden met de weersomstandigheden. Als het echt heel koud is in de winter en je moet fietsen, dan heb je aan alleen een winterjas niet genoeg. Handschoenen, een sjaal, muts, warme schoenen en eventueel een thermolegging onder je broek, want anders bevries je gewoon. Maar in de auto heb je aan alleen je jas wel genoeg, want je zit afgeschermd van de wind en je kan in je auto vaak nog de verwarming aan zetten. Dan hoef je minder rekening te houden met hoe je je kleed op de kou!

Zo dat waren wat punten. Na dit alles op een rijtje te hebben gezet, is het duidelijk in welke gevallen ik wat zal gebruiken. Hoewel de auto in veel omstandigheden prettiger is, zal soms toch nog mijn voorkeur uitgaan naar de fiets. Zeker bij lekker weer vind ik het heerlijk om mijn verstand op nul te zetten en lekker te gaan fietsen.

X Renate

Laat een reactie achter

