Kwetsbaarheid

Nadat ik het boek Girl Online had gelezen, werd ik aan het denken gezet. Want daar (sorry voor spoilers) begint Penny anoniem haar blog, maar wordt haar identiteit toch onthult. Wat mij hierbij aan het denken deed zetten, was hoe kwetsbaar je je eigenlijk opstelt door wat je allemaal op je blog zet. Nou ben ik niet anoniem, maar dat zou ik soms liever wel zien.

Mijn blog ben ik in een opwelling begonnen. Ik deelde eerst alleen mijn naam en bleef vaag over persoonlijke details. In eerste instantie wilde ik gewoon alles kunnen plaatsen wat ik wilde. Gewoon over dingen kunnen schrijven die eigenlijk maar heel weinig mensen of zelfs niemand van mijn weten. Maar ik vertelde al vrij snel wat vriendinnen over mijn blog en daardoor heb ik dit soort dingen nooit geplaatst. En wat ook meespeelde is dat ik make-up looks wilde gaan maken en dat kan anoniem niet echt makkelijk, want een full face erbij is toch mooier!

Je trekt als het ware een grens voor wat mensen wel en niet van je mogen wegen en anonimiteit zou er voor zorgen dat die grens makkelijk over schreden kan worden. Want als mensen niet weten dat jij het bent, hoef je je tegenover hen ook niet te schamen of verantwoorden. Als ik nu terugdenk ben ik met een voet over die grens heen gegaan en heb ik alleen dingen gedeeld die niet te persoonlijk of te beschamend zijn, laat ik die dingen vergelijken met een guilty pleasure. Je schaamt je er wel voor, maar steeds meer mensen vertellen die dingen en je hoort je er ook eigenlijk niet voor te schamen.

Achteraf ben ik heel blij dat ik die grens niet all the way heb overschreden, want waar ik door het en mijn statistieken op gewezen werd, blijft deze blog te lezen op het internet. Je identiteit kan onthult worden, mensen die je kennen kunnen je blog aan je linken en daarmee als je alles hebt gedeeld weten deze mensen ook alles over je. Als ik hier ook over nadenk wil ik ook helemaal niet meer te veel over mezelf kwijt op persoonlijk gebied. Dat ik van chocola hou en een huismus ben dat mag iedereen best weten, maar echt de persoonlijke dingen wil ik eigenlijk niet meer gaan delen.

Het internet deel van de blog blijf ik lastig vinden. De afgelopen week is mijn blog super vaak bekeken en dat vond ik eerst altijd super, maar nu vond ik het eigenlijk helemaal niks en dat komt door een rare reactie die ik heb gekregen. Die liet me realiseren dat lang niet iedereen oprecht is op het internet, naast de vele positieve en lieve reacties vond ik dit echt wel even gek. Maar wat je ook niet kan weten door het internet, is of al deze reacties nou echt oprecht zijn. Niet iedereen die reageert heeft een blog die ik ook even kan bekijken en verder heb ik geen idee wie er allemaal op mijn blog komen.

Dit maakte mij toch even best wel bang, want wat nou als mensen die ik ken ineens op mijn blog terecht komen. Dat is iets wat ik echt niet wil. De vriendinnen die ik het heb verteld, die mogen het van mij best bekijken, maar andere mensen liever niet. En dat juist omdat ik me blootgeef. Hierdoor heb ik zelfs even nagedacht om gewoon te stoppen en alles offline te gooien, maar dat ga ik niet doen. Want ik vind het bloggen gewoon veel te leuk. Ik vind het heerlijk om zoals laatst een oogschaduw lookbook te maken of mijn mening over films te schrijven. Zelfs the get to know me tag invullen was leuk om te doen, want ondanks dat je mij daardoor beter moet leren kennen, zijn het absoluut geen persoonlijke vragen.

Natuurlijk kennen jullie mij niet echt en dat komt omdat ik lang niet alles online zet wat er in mijn leven gebeurt. Zo heb ik bewust niet verteld waar ik werk, waar ik woon en plaats ik ook alleen maar over mezelf. Maar toch wil ik wel voor mezelf de grens van wat ik online ga zetten iets verder terug trekken. Wat je deelt maakt je kwetsbaar en daarom ga ik over sommige dingen nog iets beter denken voordat ik het online zet.

Ook ben ik veel minder bezig met mijn blog onder de aandacht brengen, waar ik in het begin op blogs reageerde in de hoop dat mensen door zouden klikken, twijfel ik nu als ik al reageer of ik dan nog mijn blog mee link. Ik heb deze blog nog steeds vooral voor mezelf, omdat ik het leuk vind en dat blogpost gelezen worden ja dat maakt het natuurlijk wat leuker, maar eigenlijk wil ik helemaal geen grote blogger worden!

Ik blijf gewoon posten over alles wat ik leuk vind en alles wat mij mij maakt, alleen ga ik het op persoonlijk vlak iets minderen. Gewoon de onschuldige gebeurtenissen en andere dingen vaag blijf ik wel delen, misschien dat ik hier en daar wat ouder blogpost ga wijzigen of verwijderen. Maar ik blijf gewoon schrijven over series, make-up, muziek en noem het allemaal maar op. Ik wilde dit gewoon echt eventjes kwijt!

X Renate

Een gedachte over “Kwetsbaarheid

Laat een reactie achter

