Mijn eindexamens

De afgelopen 2 weken heb ik 8 van de 9 examens gemaakt die mij hopelijk een Vwo diploma gaan bezorgen. Als me hebt gevolgd voor zo ver ik nog wat blogs heb geplaatst, weet je al dat dat ook de reden is waarom ik veel minder met mijn blog ben bezig geweest. Aan de ene kant omdat ik geen tijd had en aan de andere kant omdat het ook niet mijn prioriteit had. Maar nu heb ik al weer helemaal zin en tijd om veel te gaan bloggen. Maar goed, nu ga ik voor jullie en toch ook voor mezelf beschrijven hoe ik mijn eindexamens heb ervaren.

Twee weken terug was ik me nog helemaal niet bewust dat de examens al voor de deur stonden. Deels had ik het gevoel dat ik te weinig had gedaan, niet dat ik het totaal niet kende of er niet klaar voor was, maar dat ik er meer uit had kunnen halen. Maar goed het moest maar, want op het laatste moment mezelf uitputten door nog non stop te leren leek me ook geen goed idee en dat kan ik bovendien niet. Op de zaterdag en zondag leerde ik nog wel wat. Ik was veel relaxter dan ik eigenlijk had verwacht. Ik was natuurlijk wel zenuwachtig, maar het ergste kwam pas op de maandag.

Die dag was de eerste dag van de examens en voor mij ook meteen het vak waar ik het meeste tegen op zag, Nederlands. Ik ben nooit goed geweest in tekst verklaren. Zoals ik al had verwacht was ik erg vroeg wakker. Ik denk zo rond een uur of 7. Ik had met mijn fietsmaatje om 12.15u afgesproken dus ik had nog behoorlijk wat tijd om de doden. Wat ik vooral heb gedaan die ochtend was ontspannen en afleiding zoeken. Gelukkig voor mij was er de dubbele season finale va Once Upon a Time en ging de ochtend wel vrij snel voorbij.

Op het moment dat ik weg ging en mijn moeder me voor het laatste succes wenste brak ik, ik had echt het gevoel dat ik moest janken en eenmaal bij mijn fietsmaatje aangekomen gebeurde dat ook. Even huilen en alles eruit en daarna ging het wel weer. We waren bijna een uur te vroeg op school, maar dat vonden we wel prettig. En toen ik uiteindelijk aan mijn tafel zat viel het me wel mee. Het examen werd uitgedeeld, er werd nog een flauwe grap gemaakt door onze rector en toen mochten we beginnen. Ik was vanaf het eerste moment gefocust en het ging me eigenlijk wel heel goed af. Tijdens het examen dacht ik zelfs; is dit nou waar ik me al die tijd zo’n zorgen om heb gemaakt.

Het examen was wel te doen en eenmaal alles nagekeken was ik heel blij. De kop was er af, het ergste was geweest en ik voelde me heel erg opgelucht. De dag erna was M&O aan de beurt, ik vond het examen heel makkelijk, ik ben er ook gewoon best goed in. Ook had ik best veel goed gedaan en ik voelde me heel gelukkig.

De woensdag had ik 2 examens en dat was toch best wel pittig! In de ochtend kunst, wat ik toch wel erg moeilijk vind en nog steeds geen idee van heb hoe ik het nou heb gemaakt en later in de middag wiskunde, mijn beste vak. Mijn doel daarvoor was een 8,5 halen zodat ik een 9 zou staan op mijn eindlijst. Of dat is gelukt is afwachten, maar ik hoop van wel! Het zal van de norm en van hoe mijn stomme foutjes wel of geen punten opleveren afhangen. Toen ik thuis kwam was ik echt helemaal gesloopt en heb ik ook niks meer uitgevoerd. Ook de dag erna heb ik weinig voor elkaar gekregen omdat mijn energie helemaal op was.

Vrijdag, zaterdag en zondag heb ik eigenlijk alleen maar aan geschiedenis besteed, zelfstandig leren of samen met vriendinnen op whatsapp discussies voeren over de meest gekke dingen van geschiedenis. Maandag ochtend was het dan tijd voor het examen. Dit jaar was voor het eerst het nieuwe examen en dat viel me toch wel tegen. Ze gingen dieper in op de leerstof die ik niet zo goed had behandeld en het was toch wel anders dan de pilotexamens. Ook dit is afwachten voor het resultaat.

Toen was het tijd om economie nog extra aandacht te geven en dat lukte me niet echt. Uitstel gedrag en slechte concentratie wisten deze aandacht grotendeels te voorkomen en dat zorgde toch dat ik heel onzeker het examen in ging. Ik was ook voor het eerste sinds Nederlands weer zenuwachtig. Die dag was sowieso al heel anders, ik was minder gefocust, niet gefietst door de harde regenbuien en de sfeer was ook heel anders in de examenzaal. Tijdens de eerste opgave zag ik het al heel somber in en was ik al bang dat het het niet ging worden. Ik heb er het beste van geprobeerd te maken en ook dit is afwachten.

Woensdag had ik een dagje vrij en daarop oefende ik nog een laatste engels examen en moest ik toch echt maar eens goed voor maw gaan leren. Donderdag was het Engels examen en dat viel me toch wel erg tegen, ik was vaak niet zeker van mijn antwoorden en dat gaf me wel een rot gevoel. Uiteindelijk heb ik het wel redelijk, het nakijken had me wel echt gerust gesteld, ik had het gelukkig niet zwaar verpest. Gister was het dan tijd voor maw en dat viel me ook wel erg mee! Het examen was goed te doen en dankzij wat last minute vragen aan mijn lieve vriendinnetjes wist ik nu 2 vragen daardoor wel helemaal (ook al waren ze maar 1 punt, toch bedankt stell!). Ik wist wel wat dingen niet, maar dit word ook wel een mooi cijfer!

Nu is het zaterdag en heb ik alleen donderdag nog Spaans. Dus eigenlijk is voor mij de druk er al totaal af. Als ik nu gewoon elke dag een examen gefocust en serieus maak, komt dat ook goed voor zover ik het kan, want het blijft tekstverklaren… Een 6,5 wordt mijn doel en als het lager uitvalt, dan is dat maar zo.

Maar goed over het algemeen zijn de examens me heel erg meegevallen. Ik vond het eerst echt niet fijn dat ik in de eerste 3 dagen 4 examens had, maar achteraf gezien ben ik daar wel heel blij mee geweest! Ook is het niveau van stress me meegevallen! En natuurlijk de examens zelf ook. Sommige heel goed te doen, andere bijna gewoon te makkelijk en andere heel leuk (kunst had namelijk vragen over disney ❤ ). Dus ja ik ga er nu eigenlijk al vanuit dat ik geslaagd ben. Alleen donderdag nog en dan nog tot 11 juni wachten tot ik de uitslag ook echt heb!

X Renate

Laat een reactie achter

