Season finales recap

Alvast een heel groot spoiler alert. 

Deze week waren de season finales van door mij zeer geliefde series. En ik heb een soort van recap met deels mijn mening er in verwerkt voor jullie klaar staan.

Het gaat om de volgende series en afleveringen:

  • Once Upon a Time Season 4, Episode 22 en 23
  • The Originals Season 2, Episode 22
  • The Vampire Diaries Season 6, Episode 22

Uiteraard zijn er vele spoilers aanwezig, dus als je nog niet wil weten wat er gebeurd raad ik het je niet aan om verder te lezen!

JE BENT GEWAARSCHUWD!

Once Upon A Time ~ Season 4, Episodes 22 en 23 ~ Operation Mongoose

Deze finale duurde heerlijk 1,5 uur. Voor mij was dat lekker ontspannen voor mijn examens begonnen. Maar goed door naar de inhoud van de aflevering.  Ik had als wat voorstukjes gezien en ik vond het maar slecht hoe heroes ineens villains waren en andersom. Maar door de aflevering vanaf het begin te zien klopte het eigenlijk wel. Isaac had zijn eigen verhaal gecreëerd en door de magische quill waren alle personage uit the Enchanted Forest gevangen in het nieuwe boek, Heroes and Villains.
We volgen Henry die alleen achterblijft in Storybrooke en op zoek gaat naar zijn familie. Hij vind uiteindelijk Isaac en wil dat zijn familie weer terug komt. Maar die zitten vast is het boek, dus opent hij met de sleutel het verhaal en zorgt er voor dat hij en Isaac nu ook in het boek vast zitten. Henry moet het einde zien te veranderen om iedereen te redden.

Als eerste wil ik toch even noemen dat ik Lana Parilla (Regina) echt een goede actrice vind. Alles weet ze geloofwaardig neer te zetten. Dat is een heel verschil met Ginnifer Goodwin (Snow), die echt heel slecht een kwaadaardige Snow White neerzette. Maar goed het eerste deel is allemaal nog niet zo spannend. We zien dat de rollen nu omgedraaid zijn en hoe alles een beetje in elkaar steekt. Alleen het einde dat Emma opgesloten zit kan echt als schoking worden ervaren.

Het 2e deel is daarentegen wel heel goed. Er gebeurd van alles. Ik vond vooral Hook echt te grappig, om hem als een kneusje te zien en allergisch voor rum. Henry en Hook gaan samen Emma redden en ik was heel erg opgelucht toen Emma wel alles nog wist (van hoe het hoorde te zijn). En toen kwam het ergste (dat dacht ik dan), Charming vermoorde Hook en ik moest kei hard huilen! Hook is nog altijd een van mijn favoriete personages en ik vond het heel erg. Maar we gaan door, want de “wereld” moet nog gered worden. In plaats van het originele plan (Regina en Robin te laten kussen), probeert Regina Henry te redden en raakt ze zelf gewond. Isaac denkt gewonnen te hebben, maar daar had de magische quill andere plannen voor. Henry wordt namelijk de nieuwe Author en maakt al het werk van Isaac ongedaan.

En met al het werk werd gelukkig ook al het werk bedoeld! Na eerst toch even angst dat het definitief was, leeft Hook toch nog! Doordat het geen echte realiteit was, wat er in het boek gebeurde, kon dat wel. Alles lijkt weer goed te zijn en zo te blijven. Of toch niet. Want Rumple zal komen te overlijden als er geen actie wordt ondernomen en dat zal betekenen dat er een nieuwe Dark One zal komen. Met hulp van the Aprentice en de Hat, wordt the darkness uit Rumple gezogen, maar die blijft niet in de hoed zitten. De darkness moet worden gekoppeld aan een persoon om hem in bedwang te houden en die persoon is uiteindelijk Emma. Ze offert zich zelf op en wordt de nieuwe Dark One, haar naam verschijnt nu op de dagger.

Hiermee kwam mijn voorspelling toch uit, want ik had namelijk gezegd dat ik dacht dat het seizoen zou eindigen met Emma die slecht wordt. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit gaan uitwerken in seizoen 5, want op dat gebied hebben we alleen te horen gekregen dat ze opzoek moeten naar the Sorcerer, aka Merlin, die als enige weet hoe de darkness kan worden verslagen.

The Originals ~ Season 2, Episode 22 ~ Ashes to Ashes 

In vergelijking met de aflevering voor deze aflevering, viel de season finale mij tegen. Om het verhaal toch een beetje goed te kunnen vertellen, eerst een kleine recap van die aflevering (21, Fire With Fire). Hier kregen we te zien dat Klaus iedereen om de tuin leiden door te doen alsof hij samen ging werken met Dahlia om zelf nog bij Hope te kunnen blijven. Door deze samenwerking is Haley samen met de Cresents weer vervloekt tot een leven als wolf en alleen tijdens de volle maan als mens, heeft Klaus Gia laten sterven (dit beide viel niet zo goed bij Elijah), is Rebekah weer in haar eigen lichaam te rechte gekomen en heeft Klaus Camille zijn hele plan duidelijk gemaakt. Dit vond ik echt heel sterk, want Klaus weet altijd hoe hij zijn tegenstanders moet verslaan.

Dahlia wil de krachten van Hope voor zich zelf, maar Klaus wil dit natuurlijk voorkomen. Daarom laat hij Dahlia een link aanleggen tussen hem en haar. Waarop Klaus zich zelf met de dagger steekt en ze beide niets meer kunnen uitvoeren. Nu moet de rest zorgen dat hun moeder Esther weer tot leven wordt gewekt zodat ze het bloed van haar kunnen gebruiken om Dahlia te vermoorden. Alleen moet hiervoor Davina worden misleidt die Kol weer tot leven wil wekken. Dit lukt en Davina is natuurlijk laaiend.

Ondertussen was de dagger van Klaus aan het smelten en zou het dus niet lang duren voor Klaus en Dahlia weer wakker zouden worden. Freya wil als laatste uitweg Klaus vermoorden met de White Oak Stake, maar Klaus en Dalhia ontwaken daar op tijd voor. De link tussen de twee is verbroken en het andere plan is nu de laatste hoop. Dahlia verdwijnt met Freya en wil haar vermoorden. Maar Klaus, Elijah en Rebekah vinden hun op tijd. Ester wordt als afleiding gebruikt, maar Dahlia vernietigd de stake in kleine stukjes en daarmee zou ze alle drie de originals kunnen vermoorden. Gelukkig mislukt dit hele plan en wordt Dahlia verslagen.

Alles eind goed al goed, alleen toch ook niet helemaal. Klaus heeft namelijk zijn familie tegen hem gewerkt. Klaus blijft alleen achter met Hope en sluit het seizoen af met een verhaaltje tegen haar. Daar uit blijkt dat er nu geen cliffhanger komt, naast dat iedereen het heeft gehad met Klaus en hebben we geen idee waar seizoen 3 mee verder zal gaan. Al vermoed ik dat Davina een grote rol zal gaan spelen in het volgende gevaar.

The Vampire Diaries ~ Season 6, Episode 22 ~ I’m Thinking of You All the While

Dit is niet alleen de laatste aflevering van seizoen 6, maar ook de laatste aflevering met hoofdpersonage Elena Gilbert. Aan het einde van de vorige aflevering maakte Kai zijn terugkeer. Hij crashte de wedding van Jo en Alaric op een brute wijze, hij vermoorde namelijk de bruid. Ik vond dit echt heftig en ook eigenlijk veel te ver gaan. Daarmee nam Kai wraak op zijn coven en verwonde de alle aanwezigen.

Elena raakte buiten bewust zijn en Damon zijn bloed wilde niet helpen. Dus nam hij haar mee naar het ziekenhuis. En Kai neemt ondertussen de zijn hele coven mee zijn graf in. Hij vermoord zich zelf, maar wat wij nog niet wisten was dat hij Lily’s bloed in zich heeft en dus ook als een zogenoemde ‘witchpire’ zal opstaan. Nadat ik dit hoorde vond ik het inderdaad heel logisch, natuurlijk heeft hij dat gedaan en vermoord hij niet zomaar zichzelf. Door Kai’s dood, sterft ook de hele Gemini coven en ondertussen triggerd Tyler zijn werewolf curse weer, zodat hij niet ook sterft.

Iets later wordt bekend wat er met Elena aan de hand is, want ook hiervoor is Kai verantwoordelijk. Met deze actie neemt hij wraak op zowel Bonnie als ook deels op Damon. Want zo lang Bonnie leeft, blijft Elena in slaap en er is geen andere manier om Elena weer wakker te krijgen. Kai hoopt hiermee Damon te kwellen, door de afweging of hij Bonnie wel of niet zal vermoorden om Elena terug te krijgen. Nadat Bonnie Kai confronteert en Kai zijn werewolf bite (van Tyler) weer heelt zorgt hij dat Bonnie bijna sterft. Damon komt ook binnen en doet alsof hij Bonnie dood laat gaan, maar dit is een schijnbeweging om Kai te onthoofden.

Hij red Bonnie en dan is ook de tijd aangebroken om allemaal afscheid te nemen van Elena, door Elena in hun hoofden te laten. Dit is het punt waarop ik keihard moest huilen omdat de emoties me toch even iets te veel werden. Iedereen neemt afscheidt van Elena, sommige voor altijd (de sterfelijke personen) en andere voor een onbepaald aantal jaar (de vampires). Ook jeremy komt zelfs nog terug ❤

Daarnaast wordt onthult dat de “familie” van Lily toch ook weer terug is en dat Enzo daarin opgenomen wordt. Wat ik wel een fun fact vind, je kan duidelijk zien dat ze nog geen acteurs hebben gecast, omdat je ze alleen van de achterkant ziet.

Als laatste zien we dat de kist van Elena in de graftombe van de Salvatores komt te liggen, die Bonnie heeft beschermt, want Elena blijft een prooi voor vampires die de cure van haar willen stelen. En dan zien we (zoals ik het heb opgevat) dat de tijd voorbij gaat. Dan zien we Matt die in de sheriff’s wagen (ik vermoed dat hij nu of ik weet eigenlijk niet hoeveel jaar later de sheriff is) door een verlaten en verwoest Mystic Falls rijden en Damon die boven op een gebouw staat. Dit snap ik eigenlijk echt totaal niet, maar het zal wel met het vervolg te maken hebben.

Nou ik heb bijna 1700 woorden vuil gemaakt aan deze 3 season finales. En nu wordt het wachten tot september / oktober wanneer deze series waarschijnlijk pas weer verder gaan. Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe alles (vooral Once Upon a Time) verder gaat!

X Renate

* Alle foto’s zijn afkomstig van de officiële facebookpagina’s van de series. 

Laat een reactie achter

