Tijd om te knallen!

Die tijd is nu zeker gekomen.  Ik praat natuurlijk over mijn eindexamens, want over 13 dagen is het al zo ver. En waar ik vooral naar uitkijk is over precies een maand, want dan is het voorbij. Waar mijn vorige post volgens mij nog al chaotisch en slecht uitgewerkt is, weet ik nu wel ongeveer wat ik wil vertellen.

Tijd om te knallen, dat is echt de essentie van de komende maand voor mij. Nou is de kans dat ik zak wel erg klein (dan zou ik voor alles onvoldoende moeten halen en dat gaat moeilijk worden), dus mijn angst die ik de vorige keer beschreef is nu ook wel wat meer weg gezakt. Maar ik blijf gewoon een overpresteerder en ik wil gewoon zo hoog scoren als ik kan. Daarnaast telt ook mee dat ik me heb ingeschreven voor een loting studie en dat hogere cijfers een grotere kans betekenen.

Ik heb ook nog best wat te doen, maar ik heb gelukkig ook de 13 dagen tot de examens vrij (van school dan, want er zijn toch ook nog hier en daar wat verplichtingen). Toch voel ik nu wel echt de druk en ben ik heel erg bang geworden om mijn tijd te verspillen. De afgelopen 4 dagen heb ik namelijk vrij weinig gedaan. Vrijdag was de examenstunt, waar onze school geterroriseerd werd en zaterdag werd ik helaas wakker met griep. Ik voelde me echt zwaar belabberd met hele erg hoofd en keelpijn en ik was ook nog eens zwaar verkouden. Dus ja dan is concentreren toch best moeilijk. Gister ging het gelukkig al wat beter, maar op koningsdag is er toch ook niet zo veel van gekomen. Nu voel ik me wel al beter, maar de verkoudheid is toch nog in lichte mate aanwezig.

Ja ik moet nu dus echt aan de bak, want tijd om te verspillen die raakt nu toch echt wel op. En dat is ook maar mooi, want meestal is dat ook pas het moment dat ik echt heel veel ga doen. Ook begin ik nu mijn overzicht weer een beetje terug te krijgen. Want zo veel stof voor alles is soms gewoon even niet te overzien. Zeker niet als je totaal niet kan plannen. Dat ga ik nu dan ook niet doen, want het werkt ook niet bij mij. Ik kan gewoon niet inschatten wat ik over 2 weken moet doen. Ik bekijk het per dag.

Zo heb ik tijdens het ziek zijn alleen aan vakken gezeten die ik wat makkelijker vind en me niet zo voor hoef te focussen. Zodat ik nu ik wel concentratie de wat zwaardere en moeilijkere vakken kan gaan doen. In spelen op mijn krachten van de dag (om het zo maar even te noemen).

Ik ben op dit moment heel blij dat ik toch al redelijk vroeg rustig van start ben gegaan. Nu hoef ik bepaald rot werk niet meer te doen en gaat leren voor sommige vakken een stuk sneller. Wat ik wel soms mis is een richtlijn, want er is niemand die tegen je zegt nou al je zolang bezig bent en dit allemaal weet dan heb je gegarandeerd een goed cijfer. Het verschilt natuurlijk ook wel heel erg per persoon, want de een is beter in het ene dan de ander. Maar toch vind ik het wel lastig in te schatten wanneer je nou te weinig, genoeg of juist te veel doet.

Maar ik kom wel weer terug in mijn werk flow, nadat het even allemaal tegen zat. Ik ben mijn concentratie en overzicht weer gevonden, ik voel me weer in staat om iets te doen en ik ben er ook echt klaar voor om te gaan knallen!

X Renate

2 gedachtes over “Tijd om te knallen!

Laat een reactie achter

