In de leesflow

Dit is van de zeldzame momenten dat ik vrijwillig lees (dus niet voor school) en ik niet op vakantie ben. Ik heb het weer helemaal ontdekt en ik vind het heerlijk! Nou moet je er niet te veel van verwachten wat ik verslind zeker geen boeken, maar voor mijn doen lees ik echt best wel veel en ook al weer best een aan een sluitende periode.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Er zijn twee redenen dat ik nu eigenlijk weer aan het lezen ben geslagen. Niet heel spectaculair, maar wel mijn redenen. Als eerste val ik sneller in slaap als ik een boek lees en vervolgens meteen ga proberen te slapen, dit is wat ik heb ontdekt terwijl ik verplicht voor school boeken moest lezen begin dit jaar. Dat is heel fijn, want dan val ik met 15 minuutjes in slaap in plaats van een uur.

En als tweede komt het dat nu Insurgent uit is en dat voor mij de motivatie was om het derde deel van de serie eens uit te lezen. Ik was er in augustus in begonnen toen ik divergent en insurgent vrij snel had uitgelezen, maar het derde deel allegiant wilde niet echt. Halverwege ben ik afgehaakt en na ik een mega spoiler over het einde had gelezen had ik er ook geen zin meer in (waarom moet ik dan het ook altijd voor mezelf verpesten en te vroeg op onderzoek uit gaan…). Pas twee weken terug heb ik het weer opgepakt en heb het boek daarna ook met een paar dagen uitgelezen. Ondanks de spoiler vond ik het verhaal ook alsnog tegenvallen in vergelijking met de vorige twee boeken die echt geweldig waren. En voor als je het je afvraagt ben ik niet van plan om insurgent in de bios te gaan kijken, omdat ik weet dat ze het boeken niet hebben aangehouden, waar ik persoonlijk niet tegen kan. Ik kijk hem wel als die op internet te vinden is.

Maar goed dat is dus mijn motivatie om nu weer te lezen, maar ik vraag me echt af waarom ik dit niet eerder ben gaan doen. Het is heerlijk om in een boek te duiken en het maakt me echt rustig. Lezen op mijn eigen tempo vind ik heerlijk, omdat het niet erg is als je soms gewoon dagen (of ik mijn geval maanden) geen woord leest uit je boek. En ook omdat je gewoon kan stoppen als je geen zin meer hebt. Iets wat toch wel veel prettiger is dan wanneer je voor school leest en voor een bepaalde datum klaar moet zijn.

Momenteel lees ik Paper Towns van de welbekende John Green, ook met motivatie om het te hebben gelezen voor de film de uitkomt (ookal duurt dat nog wel een hele poos). John Green schrijft echt heerlijk en ik vind de verhalen die hij kan verzinnen ook zo fascinerend. En af en toe nog een hoofdstukje uit Happy Life.

Zoals dus in mijn vorige post al naar voren kwam lees ik dus ook in het Engels en dit doe ik op mijn Ipod (wat je ook op de foto kan zien). Echt een uitvinding! Via Ibooks kan je dus ook gewoon e-books lezen. Heel fijn voor als je geen bieb pas meer hebt en net als ik de meeste boeken niet echt hoef te kopen. Je moet wel tegen lezen op een kleiner schermpje kunnen en natuurlijk heeft het niet de feel van een echt boek. Maar het is voor mij echt een uitkomst (want een e-reader is ook meteen weer zo duur), ik vind echte boeken eigenlijk maar irritant. Moet je weer dat boek helemaal moeilijk vasthouden en je kan niet makkelijk liggend lezen. Ja voor luie mensen net als ik is het een uitkomst!

Voor als je geïnteresseerd bent in lezen op je telefoon, het is heel makkelijk. Je download (of als je heel braaf wilt zijn koopt) e-books, dat zijn e-pub bestanden die sleep je of in je itunes en dan synchroniseren met je telefoon of kan je naar je zelf mailen en die dan op je telefoon openen. Dit is wel allemaal voor apple producten.
Ik weet niet of er voor android ook een werkende app is hiervoor die makkelijk in gebruik is, maar als iemand dat weet let me know, want ik vrees voor het leven van mijn ipod door verouderde software!

Ik ben eigenlijk vooral heel benieuwd hoe lang ik het lezen ga vol houden, dus wel echt meerdere hoofdstukken per week. Maar voor nu blijf ik nog wel even door lezen.

X Renate

Laat een reactie achter

