Nederlands vs. Engels

Deze hele gedachtengang kwam in mij naar boven toen ik de afweging aan het maken was of ik de Kleine Zeemeermin in het Nederlands of in het Engels moest gaan kijken. Voor de sentimentele waarden heb ik gekozen voor Nederlands en na ik deze post klaar heb ga ik weer eens van mijn favoriete kinderfilm genieten, moet kunnen toch?

In veel situaties staat Nederlands tegenover Engels in overweging en wat mij daarbij opvalt, is hoe vaak mensen toch voor Nederlands kiezen. Bij ondertitels, bij boeken, bij spelletjes en nog veel meer. Ik heb even verschillende zaken op een rijtje gezet en daarbij mijn keuze.

Films en series. 
Aangezien ik echt niet tegen nasynchronisatie kan kijk ik gewoon alles in de originele taal en dan vind ik Nederlandse films en series niet te vergelijken met Engelse. Op de verschillende niveaus kan ik namelijk beide waarderen. Wat ik wel gauw heb als je Nederlands of Engels zonder ondertitels kijkt, dat het meer moeite kost het te verstaan. Dus ondertitels prefereer ik alleen als ik films of series kijk met veel geluidsinvloeden van buitenaf, maar verder vind ik ze niet noodzakelijk.

Disney
Nog maar even terug te komen op de kleine zeemeermin, want bij tekenfilm vind ik het totaal niet erg om in het Nederlands te kijken. Bij de meeste Disney films (vooral die uit mijn jeugd) kijk ik liever in het Nederlands. Wat dan wel weer grappig is, is dat ik de recente films (Tangled en Frozen) dan wel weer in het Engels kijk. En wat betreft de liedjes geld het zelfde, de klassiekers ook gewoon lekker in het Nederlands.

Boeken:
Bij boeken ga ik altijd voor de originele taal. Nederlandse boeken vind ik niet perse slechter dan Engelse, alleen het genre (young adult) wat ik graag lees is er niet echt in het Nederlands. Daarom lees ik vooral Engelse boeken. Ik lees deze ook echt in het engels omdat ik het niet zo heb op vertalingen. Natuurlijk begrijp ik niet alles direct, maar wel genoeg

Games:
Bij veel games is het niet mogelijk om Nederlands te selecteren, maar al kan het wel doe ik het niet. Alles klinkt in het Nederlands namelijk zoveel suffer (dit woord alleen al, lame klinkt namelijk veel beter) dan in het Engels.

Blogs en Youtube:
Nederlands is eens aan de winnende hand! Alle blogs die ik volg zijn in het Nederlands en als je mijn youtube abonnementen bekijkt staan daar alleen maar Nederlanders in (en artiesten, maar die tel ik niet mee). Dit is omdat het toch een stuk dichter bij me staat en ik dit ook leuker vind. Maar als ik me verveel en ik heb geen video’s meer te kijken, dan maak ik wel een uitvlucht naar Engelse en Amerikaanse youtubers.
En dat ik zelf in het Nederlands blog was voor mij zeer vanzelfsprekend, want ook al versta en begrijp ik Engels, dat betekend niet dat ik me ook goed kan verwoorden in het Engels, dan had elke blog post 20x zo veel werk geweest. Nee dat was voor mij geen optie.

Muziek:
De enige Nederlands talige muziek uit mijn itunes is dan ook meteen de enige muziek van Nederlandse bodem die ik luister. Dat zijn Nick & Simon, die ik bij tijd en wijlen gewoon echt lekker vind om te luisteren. Veder is alles Engelstalig en ook afkomstig uit Amerika of Engeland.

In veel dingen wint het Engels het dus bij mij. Maar eigenlijk gaat het mij om de originele taal. Want veel dingen worden dan ook gewoon in het begin in het Engels gemaakt. Daarnaast heb ik mezelf het engels eigenlijk al vanaf mijn jeugd aangeleerd. Ik speelde toen dus al spelletjes die alleen in het Engels waren en ik begon zo rond mijn 12e met het kijken van nagesynchroniseerde kinderseries in het Engels, toen nog via youtube. In het Engels lezen voor mijn plezier doe ik nu zo’n 2 jaar en het bevalt me prima!

Nog even een kleine disclaimer, ik oordeel helemaal niet over mensen die Nederlands verkiezen boven Engels in wat dan ook. Ik spreek puur alleen over wat ik zelf fijner vind.

X Renate

Laat een reactie achter

