Ik heb een bril!

Ik had het al laten vallen, maar het is nu officieel. Ik heb een bril. Ik werd vrijdag ochtend wakker en ik had een mailtje, ik kon mijn bril halen. Gelukkig had ik veel uitval en was ik ipv 16.15u al om 12.35u uit. Dus samen met mama ging ik mijn bril halen.

Bij de opticien werd nog even gekeken of de bril recht en niet te los of te strak stond en daarop bijgesteld. Het werd me aangeraden om hem de eerste paar dagen de hele dag te dragen om er aan te wennen. Hier onder is het dan te zien hoor, ik met een bril.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

De eerste dag was denk ik het raarste. Ik had heel erg veel hoofdpijn door mijn bril, want als ik hem afzette was de hoofdpijn ook meteen weg. Maar doorzetten. Het zicht is namelijk wel echt veel beter. Ik heb aan beide ogen -1,25 en aan een kant ook een kwart cilinder. Ik zag alles nog wel gewoon, maar veel minder scherp. De vergelijking die ik het meest heb gehoord, is dat ik nu alles weer HD zie, wat eerst dan bijvoorbeeld 320p was.

Een van de eerste dingen die ik deed, was het filmpje van Mascha terug zoeken waarbij ze voordoet hoe je je make-up kan doen met een bril. En wat ik daar vooral heel fijn van vond, is de hoeveelheid van Highlighter en blush die ik nu kan dragen. Dat doe ik nu ook graag.

De hoofdpijn werd gelukkig al snel minder. Het kwam vooral door het wennen en ook omdat ik een bril voor veraf heb. Want in het begin was alles wat ik bekeek nog best wel dichtbij. Zaterdag en zondag heb ik denk ik voor 80% van de dag mijn bril gedragen, ook om nog te wennen. Dus het wennen was wel gelukt. De hoofdpijn verdween en ook mijn ouders konden zo wennen aan het beeld van mij met een bril. Ook ik vond het raar om mezelf met een bril in de spiegel te zien.

Vooral als ik op minder dan een meter afstand naar iets moest kijken deed ik hem liever af, maar bij mijn computer ging het dan weer wel goed. Ik heb namelijk tijdens mijn langdurige sims sessies dit weekend mijn bril gewoon gedragen. Maar het dichtbij kijken gaat nu ook beter met bril, ik krijg er bijna geen hoofdpijn meer van. Alleen tijdens het eten vind ik mijn bril heel irritant en zet ik hem toch liever af.

Op school was het vooral echt een verrijking, wij werken met laptops en vaak ook docenten via beamers. Ik kon met moeite nog wel lezen wat er stond, maar nu is alles weer helemaal scherp. Ook al zou ik door trots gewoon nog zonder bril kunnen lezen op afstand is het wel verstandiger om gewoon mijn bril te pakken. Het scheelt veel moeite en ik heb ook nu al het gevoel dat ik daardoor wat minder moe word.

Ook op de fiets vind ik het veel fijner. Ik zie alles weer scherp en dat is heel fijn. In de auto is het met zelf rijden toch wel erg wennen, want het is toch wel een heel ruimte beeld. Het montuur merk ik nog amper iets van dus dat scheelt.

Je hebt pas door wat je wel en niet goed kan zien als je eigen ogen je in de steek gaan laten. Dat is ook iets wat ik echt merk. Het is ook heel lastig om je voor te stellen dat iets wat jij wel ziet voor een andere heel moeilijk is te zien of te lezen. Denk hierbij maar even aan “The Dress”, want hoe kunnen twee mensen twee verschillende kleuren zien in een jurk?

De reacties over mijn bril waren allemaal heel lief. Iedereen vond hem mooi. Toch moest ik wel lachen om de reacties van familieleden die mij ineens met een bril zagen. Het is ook best raar als je niet weet dat ik een bril moest. Wat me dan ook weer opvalt is dat heel veel mensen er eigenlijk niks over zeggen. Dat laat maar weer zien hoe normaal het is om tegenwoordig een bril te dragen en dat het helemaal niet vreemd is.

Ik ga dus voortaan als een brilsmurf door het leven. Ik draag hem nu niet meer constant, maar wel nog vaak genoeg.

X Renate

Een gedachte over “Ik heb een bril!

Laat een reactie achter

