Toetsweken: Struggles en tips

Toetsweken, iedereen heeft er moeite mee. De een omdat die te veel doet en zichzelf wegcijfert en de andere omdat die juist niets doet. Vandaag heb ik een aantal problemen en oplossingen op een rijtje gezet, van dingen die ik heb geleerd. Ik zit nu in mijn allerlaatste toetsweek ooit (als het goed is) en heb dus wel genoeg ervaringen.

Als ik nu zo achteraf terug denk, is het het belangrijkste voor zo ongeveer elke toets dat je mee doet in de lessen en je huiswerk bijhoudt. Dat is echt al het halve werk! De meeste leraren maken de toetsen zelf en besteden ook vaak het meeste aandacht aan dingen die sowieso gevraagd worden. Daarnaast heb je de stof al eens gezien, gelezen of gehoord en is het niet meer compleet nieuw voor je. Wat ik echt heb gemerkt is dat je iets veel makkelijker leert als je van te voren al weet waar precies over gaat.

Maar goed, na deze wijze les over op de struggles en tips:

Probleem: Uitstel gedrag! Iedereen kent het wel, het nog even uitstellen van het leren. Precies wat ik nu ook doe. In mijn omgeving verschilt de mate van uitstellen een beetje. Ik heb vriendinnen die niet uitstellen, maar ook die het soms tot op de ochtend van de toetsdag zelf uitstellen. Ik zelf heb gelukkig de balans gevonden. Ik kan wel heel goed uitstellen, maar ik ga echt aan de slag vanaf dat ik het echt niet meer uit kan stellen. Dat houdt meestal wel in dat ik het niet 100% kan voorbereiden, maar wel nog goed genoeg voor een prima cijfer.

Oplossing: Wat voor mij ook meestal werkt is een beloning voor je zelf bedenken. Als het dilemma is om te leren of een film te kijken, zeg dan oke je gaat nu eerst echt even goed aan de slag, verbind er een tijd aan, dus je gaat een uur leren of je zegt om 9 uur stop ik. En dan kan je daarna die film gaan kijken. Wat bij mij bij dit principe soms zelfs zo is, is dat ik doorga na mijn eindtijd omdat ik zo in de flow zit!

Probleem: Gebrek aan concentratie. Als je dan eindelijk hebt besloten om wat de gaan doen, lukt het gewoon niet. Heel vaak is de muur interessanter of ligt er wel iets op je bureau waar je mee kan spelen. Ook kan het gewoon zijn dat je het echt probeert maar dat je de stof gewoon niet in je op kan nemen, je leest het wel maar uiteindelijk geen idee wat er staat!

Oplossing: Als eerste is motivatie belangrijk. Stel je zelf haalbare doelen en probeer die na te streven. Zeg bijvoorbeeld dat je een punt hoger wil hebben dan normaal, dan moet je er ook meer voor doen! Ook is het belangrijk om prikkels te voorkomen. Begin bij het opruimen van je bureau en alles wat je niet nodig hebt en je afleidt haal je weg. Al stop je het in een doos of onder je bed (niet op want dat verplaatst het zich als je wil slapen naar de grond of terug naar je bureau), gewoon op een plek waar het niet in de weg ligt. Zo blijf je langer gefocust, het geven van je telefoon aan je ouders of het internet uitzetten kan ook helpen! En als laatste als het dan echt niet lukt om stof in je op te nemen, ga wat anders doen. Het klinkt misschien raar, maar vanaf dat moment ben je hopeloos. Stap of over op een ander vak of een ander onderdeel van het leren en als dat niet kan neem dan even een break. Want iets 3x lezen zonder dat je weet wat er staat is zonde van je al zo kostbare tijd.

Probleem: Deze quote gewoon echt precies! Je moet nog zoveel doen, maar je kan gewoon echt niet meer. Dus ja een nervous breakdown komt wel in de buurt, maar ja daar heb je geen tijd voor. Een week lang toetsen en leren is ook niet niets!

Oplossing: Wat voor mij helpt is aftellen. Dus nog maar 4 dagen (voor mij nu dan). Het geeft houvast en uiteindelijk is het nog maar een dag en kan je het nog aan, een realistisch tijd beeld is heel fijn! Daarnaast gun je zelf ook nog wat, je hebt het al zwaar genoeg. Dit betekent niet dat je meteen de hele dag niets meer hoeft te doen, maar stel wel limieten op! Dus gewoon niet meer leren na bijvoorbeeld 9 uur ’s avonds en gun je zelf ook een beetje pauze (alleen niet te veel, zoals 3 uur achterelkaar, maar een uurtje kan soms geen kwaad). Wat ook heel fijn is, is de tijd nemen om wat lekkers voor je zelf te maken. Je hebt het als zo zwaar dus eet lekker, vraag je moeder of ze je lievelingsgerecht wil maken of bestel eten waar je al zolang zin in hebt.

Zo nu heb ik tip 3 uitgevoerd (pauze nemen) en is het tijd om maar eens aan tip 1 te gaan voldoen, want hopelijk is het grootste deel van tip 2 van toepassing van mij (motivatie genoeg en ik ben nu home alone, dus dat verbeterd te leeromstandigheden!)

X Renate

Bronnen: 1, 2, 3

Een gedachte over “Toetsweken: Struggles en tips

Laat een reactie achter

