Tijdverspilling of niet?

Ik ben best wel goed in het verspillen van mijn tijd. Of althans, mensen vinden dat ik veel van mijn tijd verspil. Ik krijg ook best wel vaak de vraag: ‘maar vind je dat dan niet zonde van je tijd?’. Het is ook zeker waar dat ik goed ben in niks doen of in hun ogen nutteloze dingen, maar ik ervaar die “nutteloze dingen” anders.

De vraag die ik toch wel het meeste heb gekregen is: ‘maar als je HBO wil gaan doen, waarom zit je dan nog op het vwo?’. Deze vraag krijg ik zo vaak, van compleet onbekende, maar laatst ook van mijn oom. Volgens deze mensen zou het verstandiger zijn geweest om naar havo de zijn gegaan, zodat ik na 5 jaar ipv 6 jaar mijn diploma heb. Want dat scheelt je een jaar en volgens mijn oom kostte deze beslissing mij een jaarsalaris. Zeker waar allemaal, maar ik heb genoeg redenen gehad waarmee ik kan overtuigen dat het geen tijdverspilling is:

1. Als ik dit had willen doen had ik al van 3 vwo naar 4 havo moeten gaan. En in 3vwo was ik nog totaal niet met studiekeuze bezig. Ik had toen de universiteit nog helemaal niet uitgesloten, want ik wist pas later dat ik echt hbo wilde gaan doen. Vanaf dat moment zou ik rond dezelfde tijd mijn havo diploma hebben als mijn vwo diploma.

2. Zelfs op vwo gaat alles mij best gemakkelijk af, ik loop totaal niet op mijn tenen en heb discipline genoeg om ook te presteren. Als iets je niet meer moeite kost dan jij het waard vind, dan vind ik het zonde om de makkelijke weg te kiezen en dus havo te gaan doen. Je moet wel een beetje uitgedaagd blijven.

3. Ik vind dat extra jaartje alleen maar prettig, want ik heb een jaar langer gehad om na te denken over wat ik wil studeren, om me te ontwikkelen, om nog even kind te blijven en om bij mijn vrienden in de klas te blijven. Want ja, ik had niet echt behoefte aan nieuwe mensen en ik heb nog een jaartje meer om nog even niet aan volwassen zijn te denken, iets waar ik echt nog niet aan toe zou zijn geweest.

Maar goed, het punt is dus dat ik het helemaal niet als tijdverspilling zie. Ik heb dat met meerdere dingen. Zo heb ik de eerste paar seizoenen van Glee en Vampire Diaries meerdere keren opnieuw gekeken en van andere series de eerste paar seizoenen 1x over gekeken. Je kan zeggen, maar je hebt het toch al gezien? Ja klopt, maar ik vind het leuk, pas als je iets meerdere malen ziet let je echt op de details, die ik heel graag opmerk of gewoon omdat het een geweldige serie is en ik het wel 100x kan kijken. Dat hebben veel mensen toch ook met films? Volgens mij wel.

Zoals ik aan het begin ook al zei, ben ik heel goed in “nutteloze dingen” doen. Maar wat voor de een nutteloos is, is voor de ander vermaak of is het belangrijk. En als je er zo over nadenkt is het helemaal niet nutteloos. Zo heb ik een keer toen ik een nieuwe laptop kreeg, al mijn nummer even vaak laten afspelen, als ik op mijn oude had, gewoon omdat ik dat fijn vond. Het slaat helemaal nergens op, maar aan die gegevens hecht ik waarde, want nu is mijn meest afgespeelde nummer ook echt mijn meest afgespeelde nummer. Maar nu ik last.fm heb zal ik dit misschien wat minder snel doen.

Ook begin ik vaak aan dingen waar ik uiteindelijk nooit mee verder ga. Ik ben dan een halve dag met iets bezig, dus om een start te maken, maar ik geef heel vaak al snel op. Doorzettingsvermogen is niet mijn sterkste punt. Als het te moeilijk wordt, ik het nutteloos ga vinden of ik geen zin meer heb/het niet meer leuk vind, dan haak ik af. Dit zijn de redenen waarom ik niet sport, heel veel spelletjes niet speel of veel onafgemaakte dingen achterlaat. Waarom begin je er dan aan? Dat kan je vragen en ik heb een antwoord. Ik vind stoppen minder erg dan iets niet proberen. Want als ik het niet probeer dan weet ik soms nog niet dat het te moeilijk is, dat het echt heel lang duurt of blijft het in mijn hoofd zitten. Zo wilde ik gaan proberen mijn eigen wordpress thema te maken, maar dat was toch wel ingewikkelder en veel meer tijd kostend dan ik had gedacht. Na een uur bezig te zijn geweest en alleen maar een opzetje te hebben, was ik er klaar mee. Weet je ik hou dit thema wel, dan maar die kleine dingetjes die ik net even anders wil, maar dat thema maken werd me te moeilijk. Maar anders had ik het ooit toch ook wel geprobeerd en was ik nog langer met het denken bezig geweest.

Het enige moment dat ik de dingen die ik doe als tijd verspilling zie, is als ik ze op het verkeerde moment doe. Dus als ik toetsweek heb, maar toch besluit om een uur onzinnige youtube filmpjes te kijken. Die tijd kan ik dan beter besteden aan leren. Maar als ik helemaal niks heb te doen op een dag, dan vind ik het heerlijk om “mijn tijd te kunnen verspillen”.

De conclusie van dit hele verhaal is dat ik de meeste dingen die ik doe niet als tijd verspilling zie. Tijdverspilling is ook een begrip met een betekenis die veranderd naar mate van je eigen normen en waarde en persoonlijkheid. Wat de een tijdverspilling vindt, is voor de ander juist ontspanning of juist zeer zinvol. Het ligt maar net aan wat jij op dat moment geloofd.

Zo dat was mijn filosofie voor op de vroege zondag morgen!
X Renate

Laat een reactie achter

