The Hunger Games Mockingjay Part 1

the-hunger-games-mockingjay-part-1-banner

Eindelijk is het 3e deel van the Hunger Games uit en ik heb hem gezien. Ik zal zonder het verhaal te veel te verklappen vertellen wat ik er van vind.

Als eerste wil ik even zeggen dat ik groot fan van de hele reeks ben. Ik heb alle boeken 2x gelezen, 1x in het Nederlands en later nog een keer in het Engels. Ook de 2 films heb ik al meerdere keren gezien. Deel 1 vond ik qua filmstijl en keuzes niet de beste, maar deel 2 was echt geweldig, vooral denk ik door de nieuwe regisseur die gelukkig ook beide delen van Mockingjay heeft geregisseerd.

Het is wel al een tijd terug dat ik dit boek heb gelezen, dus sorry als ik dingen fout zeg, maar dit is wat ik er van heb begrepen en onthouden in vergelijking tot de film. En ik bespreek we de inhoud van de vorige films, dus je bent gewaarschuwd.

Maar goed over de film:
Als ik het in een woord zou moeten omschrijven dan is dat woord awesome! De hele film was heel erg sterk, er zat humor in, er zat actie in, er zat spanning in, eigenlijk was alles wel aanwezig. Van begin tot eind ben je geboeid door alles wat er deze keer weer gebeurt en wat Katniss allemaal mee maakt. Het is weer een enorme rollercoaster aan emoties!

Even kort wat er was gebeurt en waar het verder gaat:
Nadat Katniss de quarter quell eindigde door een pijl in het force field te schieten en de hele arena wordt opgeblazen, wordt Katniss gered samen met Finnick en Beetee. Zij worden naar district 13 gebracht, wat in het geheim nog bestond en zich klaar maakte voor de revolutie. President Snow heeft Katniss’ thuis district 12 vernietigd en Peeta en Johanna gevangen genomen.
Het verhaal begint in district 13, waar Katniss, het overgebleven deel van district 12 en vluchtelingen uit het Capitol zich schuil houden. Door heel Panem begint de oorlog uit te breken en Katniss is nodig als symbool van deze oorlog, maar vanuit het Capitol wordt er geen genade gegeven en begint er een wrede en gevaarlijke strijd.

Ik vond dat ze een goed moment hadden gekozen om het verhaal weer te starten, wel iet wat afwijkend van het boek, maar bij deze film vond ik het niet storend hoe ze toch redelijk wat dingen hebben veranderd. Voor de film is het sterker geworden door bepaalde dingen toe te voegen en ook om natuurlijk dingen weg te laten.
Je had even rustig de tijd om weer in te komen in het verhaal, langzaam aan werden de nieuwe personages geïntroduceerd en zag je weer bekende gezichten. Sommige dingen uit de vorige films werden duidelijk aangehaald, maar ook bepaalde zaken totaal niet, zo kreeg ik meerdere keren de vraag waarom Katniss nou de hele tijd met die parel in haar hand zat.

Jennifer Lawrence was echt weer ontzettend sterk in deze film, was ik het toch ook een geweldige actrice! Ik geloofde elk woord dat ze zei en ze weet precies uit te beelden hoe Katniss zich voelt, dat is belangrijk bij deze boekverfilmingen omdat je in het boek constant leest wat Katniss denkt. Je kan het aan haar gezicht nu ook precies aflezen. De angst, de kwaadheid, de kwetsbaarheid en de moment van realisatie, je ziet het echt allemaal terug.

Ik kan nu ook wel elk cast lid los gaan opnoemen, maar ik heb over elk personage toch hetzelfde te zeggen. Dus in het algemeen: elk personage was ontzettend sterk neergezet, van de gloednieuwe tot aan de vanaf het begin aanwezige personages. Stuk voor stuk goed acteerwerk en zeker goed gecast. Ik vond het allemaal zeer geloofwaardig en de emoties waren goed te zien. Echt een top cast!

De manier van filmen en de locaties sloten ook heel erg aan. District 13 zag er deels uit zo als ik me het had voor gesteld, natuurlijk zijn er altijd details die je net anders voor je ziet, maar de sfeer die ze te pakken hadden klopte. Een plek waar je eigenlijk liever niet zou willen zijn. Ook het verwoeste 12 was erg indrukwekkend en sfeer van de oorlog hebben ze goed in beeld gebracht.

De wijze hoe de film in elkaar is gezet en het verhaal is gemaakt vind ik ook erg sterk. Door aan delen van het boek nog wat toe te voegen begrijp je beter wat er gebeurd en is het ook geloofwaardiger. Bepaalde dingen kon je in het boek ook niet vertellen, omdat het boek alleen vanuit Katniss is verteld, maar de toevoegingen die zijn gedaan zijn net als bij de vorige film weer ijzer sterk.

Het moment dat ze stopte zag ik deels wel aankomen, als je het boek hebt gelezen kan je het ook waarschijnlijk wel raden. Maar hoe dat ga ik nu natuurlijk niet verklappen. Dan moet je toch echt zelf naar de film toe gaan. Aan het einde zei ik dat ik dit de beste film vond, maar dat komt ook meer omdat ik hem gewoon echt heel erg goed vond. Of het echt de beste is moet ik nog even wat langer over na denken!

Eigenlijk alles bij elkaar: ik vond alles ijzersterk, goed en geweldig. Misschien zijn mijn gedachten misvormt door de liefde voor het verhaal, dat denk ik dan tenminste als ik mijn broer over de Hunger Games hoor praten, die het alleen maar af kan kraken, maar dit is wel wat ik er van vind. Wees vooral vrij om je eigen mening te vormen!

Ik kan het in elk geval iedereen aanraden, al moet je dan natuurlijk wel eerst de andere films hebben gezien! Ik kan nu al niet wachten tot volgend jaar het laatste deel uitkomt!

X Renate

Bron plaatje

Een gedachte over “The Hunger Games Mockingjay Part 1

Laat een reactie achter

