Ed Sheeran Concert!

Maandag was het eindelijk zo ver, het concert van Ed Sheeran. En man het was echt geweldig! Vandaag een uitgebreid verslag van deze geweldige ervaring.

IMG-20141105-WA0008

Eigenlijk al een jaar geleden heb ik met mijn vriendin Annemee de afspraak gemaakt dat we naar Ed zouden gaan als hij naar Nederland zou komen en toen het werd aangekondigd waren we door het dollen heen. En gelukkig hebben we de kaartjes kunnen kopen die we graag wilden, namelijk staanplaatsen. Langzaam aan kwam het steeds dichterbij en werd de hele tactiek uitgedacht over het niet kunnen plassen en van te voren eten. We wilde namelijk nog redelijk goede plekken zodat we iets zouden kunnen zien.


Gister zijn we uit school meteen door naar Amsterdam gegaan en om half 5 konden we aansluiten in de toen al best grote rij van 20 meter, maar deze werd alleen maar groter. 2 uur moesten we wachten tot de deuren open zouden gaan. Dat wachten was niet heel erg, maar wel een nadeel was de regen. Met plastic poncho’s aan stonden we tussen de massa, iedereen ging steeds dichter tegen elkaar aan staan en de regen werd alleen maar erger. Ondertussen probeerde we onze broodjes te eten en ons te vermaken. Ongeveer een kwartier voor de deuren open gingen werd het droog, maar we waren al redelijk nat, vooral mijn armen, en daardoor was het extra koud.

Toen de deuren open gingen werd er steeds een groep mensen door gelaten, iedereen schoof dus door en al liep je zelf niet mee werd je wel vooruit geduwd. In al die hectiek moest je je kaartje al paraat hebben en zorgen dat je elkaar niet kwijt raakt. Het was niet de leukste ervaring, want de hele grond lag vol met tassen, verpakkingen van eten en volgens mij zelfs jassen. Je had geen tijd om te kijken waar je liep, want je moest blijven bewegen.

Eenmaal binnen, gingen we snel richting de garderobe, door naar de wc en de zaal in. We hadden top plekken en konden het podium heel goed zien (zolang er geen langere mensen voor je gingen staan).
Het eerste voorprogramma was Jamie Lawson, een hele schattige Singer-songwriter. Alleen met zijn gitaar stond hij op het podium, hij was goed, maar niet te verstaan doordat niet iedereen in de zaal evenveel aandacht voor hem had. Na ongeveer 4 à 5 liedjes was hij klaar. Daarna kwam het tweede voorprogramma Saint Ramond. Samen met zijn band wist hij een heerlijke sfeer te creëren. Zijn muziek was lekker up-tempo. En ik lees net dat hij pas 19 is, wauw wat een prestatie om op je 19e in het voorprogramma van Ed Sheeran te mogen staan.

IMG-20141105-WA0006

Netjes op tijd gingen om 21.00u de lichten uit, begon de hele zaal te gillen en kwam Ed het podium op. Hij begon met I’m a Mess, de perfecte opening, namelijk heerlijk om keihard mee te kunnen zingen. Ik heb ongeveer elk lied kei hard mee gezongen, wat ook terug is te horen op de opnames die Annemee had gemaakt, he he woops ^_^

Wat vooral bij Ed Sheeran zo gaaf is, is dat hij in zijn eentje met een gitaar, twee microfoons en een looping station op het podium staat en dat het gewoon werkt. Het is gewoon geniaal dat hij zijn nummers dankzij het loopen zo ontzettend weet op te bouwen en dit ging bij Bloodstream zelfs zo heftig dat hij de speakers heeft laten knallen en er geen geluid meer was. Maar hij heeft het helemaal goed gemaakt.

Ed wist onwijs goed met het publiek te spelen. Van hiphop hands tot aan het spelen van een gospel choir. Bij Bloodstream moesten we op de beat allemaal een hiphop hand doen en man wat was dat gaaf. Van iedereen in de zaal ging precies op de beat zijn arm omlaag en dat dus tot meerdere keren toe. Bij vele nummers moesten we meezingen, bij Lego House, Sing en Give me Love. Dit gebeurde erg serieus want bij Give me Love was het van hoe goed we mee deden afhankelijk voor hoeveel liedjes we bij de toegift zouden krijgen. En bij Sing mochten we niet meer stoppen en liep hij het podium af terwijl we allemaal door bleven zingen.

IMG-20141105-WA0011

Ik werd onwijs gelukkig omdat hij al mijn favoriete liedjes achter elkaar speelde, van One naar Bloodstream, naar Tenerife Sea naar Runaway naar en om vervolgens alleen bij ons mijn favo favo favo liedje sinds die uit is te spelen: All of the Stars, omdat hij daarin in over Amsterdam zingt. Vanaf dat moment kon het voor mij niet meer stuk. En daarna nog Thinking Out Loud.  Wat ik persoonlijk het hoogte punt vond was toch wel You Need Me, I Don’t Need You tijdens de toegift deed. Hij ging zelf helemaal los en ik vond het echt geweldig.

Er zijn nu vast heel veel dingen die ik vergeet te noemen, maar het was gewoon te veel en te geweldig om nu even allemaal te kunnen noemen. Ik heb in elk geval zwaar genoten en het zal een ervaring blijven nooit meer te vergeten. Als hij nog een keer naar Nederland komt voor een concert ga ik weer mijn best doen om tickets te bemachtigen. Ik ben betoverd door zijn muziek en de geweldige ervaring van dit concert!

X Renate

photo credits to annemee

Een gedachte over “Ed Sheeran Concert!

Laat een reactie achter

