te veel voor te weinig.

Het ene moment gaat de tijd veel te snel, en het andere moment juist weer niet snel genoeg. Zo wacht je bijvoorbeeld maanden op een weekje vakantie, maar die week is dan voorbij voordat je het door hebt. Ook voor sommige dingen heb je te weinig tijd en voor andere juist weer veel te veel. Het is altijd zo vervelend dat het precies in je nadeel wekt. Dat is het zelfde als dat een verschrikkelijk stinkende douchegel maar niet op lijkt te gaan, terwijl je steeds grotere klodders gebruikt en een heerlijke chocolade reep die opeens plotseling is verdwenen, terwijl je toch echt heel zuinig was met elk hapje.

Op dit moment kom ik tijd te kort. Toetsen volgen elkaar te snel op, daarnaast komt de deadline van het profielwerkstuk angstig dichtbij en alsof dit nog niet genoeg is geven docent ook nog eens bergen aan huiswerk op. Als je alles goed zou willen doen hou je geen vrije tijd meer over, iets wat ik niet kan.  Als deze ellende allemaal achter de rug is staat de eerste toetsweek alweer voor de deur en kan ik nog geen ademhalen. Ondertussen word ik ook bijna 18, daarvoor moet er nog van alles geregeld worden en word het ook hoog tijd dat ik mijn theorie voor de auto ga halen. Pas als het half november is heb ik weer rust.

Aan de ene kant wil ik heel graag dat het alvast zo ver is. Maar deze hele tijd overslaan heeft zo ook zijn nadelen. De tijd gaat al zo snel en ik wil eigenlijk elk moment van mijn laatste jaar in deze vertrouwde omgeving bewust maken. De eerste maand is namelijk al voorbij gevolgen, mede omdat het nu al zo druk is. Oke, oke, het is ook mijn eigen schuld dat het nu dubbel zo druk is. Want ik heb het profielwerkstuk gewoon uitgesteld tot het echt niet meer uitgesteld kon worden, waardoor ik nu dubbel zoveel werk heb. Dit is puur inkomen, want ik ga het niet laten gebeuren dat ik mijn toetsweek, laat staan examens ga verkloten door uitstel gedrag. Maar ik moest gewoon even wat vrije tijd en de druk stond er nog niet op. Als de druk er wel op staat doe ik meestal wel gewoon iets.

Maar goed, eigenlijk zou ik nu gewoon elke vrije minuut moeten leren of aan mijn pws zitten, maar dat kan ik niet. Ik heb vrije tijd nodig. Ik raak sowieso al heel snel afgeleid en er zijn gewoon dingen die ik dagelijks bijhoud, zoals 2x per dag mijn rondje met blogs en youtube. Bijvoorbeeld nu, ik heb morgen een geschiedenis toets en de dag daarna M&O toets. Geschiedenis ken ik nu in grote lijnen en met M&O moet ik nog beginnen. Daarnaast heb ik nog huiswerk en moet ik echt eens die eerste deelvraag gaan afmaken. De meeste mensen zullen zich nu wel afvragen waarom ik nu in godsnaam als een half uur met deze blogpost bezig ben, maar voor mij is dit afleiding. Ik kan even mijn frustraties kwijt en zo maak ik mijn hoofd leeg om weer beter te kunnen leren. Het werkt voor mij namelijk niet om al deze gedachten en gevoelens opgekropt binnen te laten. Ik moet altijd alles er uit gooien. Ook heb ik geleerd om je niet zoveel zorgen te maken om alles wat je nog moet doen. Het meeste komt uiteindelijk altijd wel goed. Dan haal je een keer een onvoldoende, so what? Als je je best hebt gedaan dan is er gewoon niks aan te doen. (Dan moet je wel ook echt wat hebben gedaan).

Een ding zal mij wel heel erg helpen en dat is meer tijd. Niet meer tijd door productiever te werk te gaan, andere dingen te laten schieten of minder te slapen. Maar echt meer tijd. Als er nou tussen elke week of dag een week of dag tussen zat om de volgende dag dingen voor te bereiden zou ik gewoon zonder stress allemaal hoge cijfers kunnen halen en blijven doen wat ik altijd doe.
Dat is mijn conclusie er is te weinig tijd voor alle dingen die we moeten doen. En voor de mensen die juist alleen maar met verplichtingen bezig zijn en daarom zichzelf soms vergeten; het is ook belangrijk om even te ontspannen, wat rust te nemen en aan jezelf te denken. Ga niet non stop door, dat is ook niet goed voor je. Ik heb het vaak genoeg om me heen gezien en echt waar, gun jezelf ook rust en ontspanning. En vooral maak je niet te veel zorgen.

Zo ik ga nu toch echt maar eens leren, mijn hoofd is weer leeg en ik kan er weer even tegen aan. Tot dat ik natuurlijk weer afgeleid raak. Maar ik hoop dat moment nog wel even te ontwijken.

X Renate

Laat een reactie achter

