The Fault in Our Stars

Deze post zal gaan over The Fault in Our Stars, een review van het boek en de film in een.

fault-in-our-stars-landscape-poster

Het verhaal gaat over Hazel en Gus, twee tieners die beide kanker hebben. Hazel aan haar longen en Gus is zijn been kwijt door de kanker. Ze worden verliefd op elkaar (ik zeg liefde op het eerste gezicht) en krijgen een band door Hazels favoriete boek An Imperial Affliction, wat eindigt midden in een zin. Ze zoeken contact met de schrijver van het boek om er achter te komen wat er gebeurt na het einde van het boek en brengen daarvoor een bezoekje aan de Nederlandse hoofdstad.

Wat ik zo mooi vind aan dit verhaal is de echtheid. Hazel en Gus zijn twee intellectuele tieners die ondanks de kanker een zo normaal mogelijk leven willen leiden. Zonder de kanker zou dit het ultieme liefdesverhaal zijn geweest. Ook vind ik het mooi hoe de ideeën van Hazel en Gus over de vergetelheid verschillen.

John Green (schrijver van het boek) heeft echt een prachtige novel geschreven. Ik heb hem dan ook in het Engels gelezen, omdat ik dat zelf prettiger vind en een boek in de originele taal mooier vind overkomen. Het boek staat dan ook vol met prachtige zinnen. Ik vind de schrijfstijl van John Green heel goed tot zijn recht komen in dit boek.

Shailene Woodley en Ansel Elgort hebben Hazel en Gus naar mijn idee perfect neergezet. De chemie spatte van het beeld af en ik geloofde echt dat zij Hazel en Gus waren in plaats van Shailene en Ansel. Vooral Gus was geweldig gespeeld.

Ook vind ik als Nederlander het erg leuk om het deel dat zich in Amsterdam afspeelde te lezen. Amsterdam is voor hen zo nieuw en ongewoon, terwijl wij het gewend zijn dat er zoveel grachten door de stad lopen. Wat ik wel jammer vond is dat er geen Nederlands werd gepraat in de film, een zinnetje had van mij wel gemogen al was het maar op de achtergrond.

Pluspunten van het boek:

  • Het verhaal als een totaalplaatje, in een boek heb je geen tijdslimiet en bij een film wel.
  • Het taalgebruik en de prachtige zinnen die nu als quotes worden gebruikt
  • Een gedetailleerde beschrijving van gebeurtenissen, dit geeft meer duidelijkheid.
  • Het kunnen meekijken in Hazels hoofd, dit vind ik erg fijn. Door het boek te hebben gelezen wist ik in de film wat ze op bepaalde momenten dacht.

Pluspunten van de film

  • Voor mij kwam de humor in de film beter over, doordat het nu op een bepaalde manier werd verteld en de gezichtsuitdrukkingen moest ik wel lachen.
  • De toevoeging van de doktersbezoeken van Hazel tussen door
  • De film is heel dicht bij het boek gebleven en heeft alleen onbelangrijke details weggelaten en geen scenes afgeraffeld
  • De wilskracht van Hazel in het Anne Frank Huis kwam erg duidelijk naar voren.
  • De stukken met tekst die letterlijk uit het boek zijn gehaald, vooral de voice-overs van Hazel.

Alles bij elkaar beveel ik zowel de film als het boek aan iedereen aan. Maar ik zou wel eerst betoverd worden door het boek, want gelukkig stelt deze verfilming ons niet teleur.

x Renate

Een gedachte over “The Fault in Our Stars

Laat een reactie achter

